Atelierul de cusut de la Liceul Sanitar ,,Antim Ivireanu” din Râmnicu Vâlcea a luat naștere la început de octombrie, anul trecut. A pornit de la un mic grup de fete, cărora li s-au alăturat și alte colege, iar treptat atelierul a devenit un spațiu deschis și pentru băieți.
Dacă unii dintre participanți mai experimentaseră anterior coaserea manuală, pentru alții a fost o experiență complet nouă. În timp relativ scurt, s-a format o echipă omogenă, vizibil dornică să exploreze tainele și frumusețea cusăturilor manuale.
Inițiatoare a fost Antonia Drăghici, profesoară de limba și literatura română, dar contribuții valoroase au adus și profesorii: Anca Marinescu, Paula Fîrtățescu, Ramona Neacșu, Tiberiu Pigui, Ileana Marinescu, Mădălina Proteasa, Augustin Bîzîc, Laurențiu Badea, Alina Vîlcu, Daniel Adam.
Obiectivul general/ principal al proiectului a fost definit ,,strângere de fonduri pentru înființarea unui post de radio în școală”, însă totodată au fost vizate și obiective specifice generoase pe care nu le întâlnim la tot pasul (mai ales ,dezinteresat”), în învățământul vâlcean: perpetuarea artei cusăturilor tradiționale manuale, dezvoltarea abilităților practice în acest sens ale tinerilor, cultivarea răbdării, a imaginației și a perseverenței acestora, colaborarea/ interacțiunea lor socială, o binevenită ,,pauză” de la activitățile școlare și extrașcolare curente etc. Și nu întâlnim prea multe astfel de idei de instrucție/ educație non-formală și informală, deși în principal de astfel de direcții de dezvoltare ar avea nevoie copiii, adolescenții și tinerii noștri.... (clic pentru imaginile și filmulețele în album nemontat)
Calitatea cusăturilor, modelele alese cu grijă (din cărți de specialitate, în funcție de semnificații) au devenit caracteristici-forte ale proiectului. Coarnele de berbec simbolizează puterea, curajul și perseverența, trifoiul (cu patru foi) este simbolul universal al norocului - fiecare frunză are o semnificație: sănătate, dragoste, bogăție, celebritate -, motivele florale sunt o definiție a vitalității și a tinereții, steaua e cea care călăuzește și luminează calea, cercul reprezintă regenerarea și ciclicitatea vieții, o roată a timpului, mâinile în șold sunt un semn de putere feminină, seducție, autoritate, mamă protectoare, crucea arată legătura cu divinitatea și echilibrul etc.
Alte modele: ghiocelul - cel dintâi vestitor al primăverii, simbol al rezistenței/ curajului care învinge iarna, fusele/ șnururile - unul alb, reprezentând lumina, puritatea, primăvara și altul roșu, simbolizând vitalitatea, viața, iubirea, iarna.
Coaserea manuală a mărțișoarelor a implicat multe ore de exercițiu și lucru, de atenție, de răbdare (uneori și de inevitabile/ ,,memorabile” înțepături de ac), însă rezultatele sunt inedite; întotdeauna astfel de simboluri ale primăverii, manufacturate atât de apropiat tradiției noastre culturale, vor avea întâietate în fața kitch-uri de serie/ import, care ne-au invadat.
Toate mărțișoarele realizate în cadrul proiectului au fost prezentate într-o expoziție cu vânzare la River Plaza Mall, etajul 1, iar stocul e aproape epuizat încă înainte de 1 Mărțișor - inclusiv mulți membri ai Clubului Rotary Râmnicu Vâlcea numărându-se printre cumpărători.
Câteva testimoniale ale unora dintre liceenii implicați în proiect:
„Am fost foarte încântată când am auzit că voi confecționa și vinde mărțișoare. De când eram mică aveam o pasiune pentru ele și iubeam nespus să le colecționez. Acest proiect ne-a unit, ne-a învățat să colaborăm și cu toții am pus suflet. Este minunat să vezi că oamenii doresc să cumpere ceva făcut de tine. ” (Alexia Gheorghe, clasa a IX-a C)
,,Atelierul de cusut a fost un succes total! Am creat sute de mărțișoare absolut spectaculoase. Am lucrat cu pasiune și pricepere, cu atenție pentru detalii, iar rezultatele au fost remarcabile.” (Andra Sandu, clasa a X-a D)
„Vreau să îmi exprim recunoștința pentru acest proiect care mi-a captat atenția încă de la început. Lucrul în echipă, munca depusă, frumusețea mărțișoarelor confecționate, timpul petrecut cu colegii mei, noile prietenii care s-au legat, toate acestea au fost minunate. Abia aștept rezultatul muncii noastre: înființarea unui radio în școală.” (Alexia Coșerea, clasa a X-a D)
„M-am implicat pentru că îmi plac experiențele noi și mă bucur mult că pot contribui cu ceva la modernizarea liceului meu.” (David Călvun, clasa a IX-a B)
„Mulți m-au întrebat de ce prefer să rămân la școală după ore și să-mi dedic timpul liber acestei activități. Motivele sunt numeroase, dar cea mai importantă pentru mine este socializarea. La atelierul de cusut am legat niște prietenii foarte frumoase și am învățat să interacționez cu cei din jurul meu. Un alt lucru pe care îl consider valoros a fost conectarea cu tradițiile și cultura noastră.” (Cristina Dicu, clasa a X-a D)
„Pentru mine a fost o experiență de neuitat și mi-a plăcut enorm să vorbesc cu oamenii care au venit la stand și să le povestesc mai multe despre proiect. Uniii dintre ei au căutat pagina de facebook a liceului, au văzut postările cu prelucrarea mărțișoarelor și ne-au încurajat să continuăm. Am fost foarte încântată!” (Andreea Tudorașcu, clasa a IX-a C)
„Sunt mândră de rezultatele pe care le-am obținut în cadrul acestui proiect. În prima zi a lunii martie voi purta un mărțișor confecționat în atelierul nostru.” (Bianca Andrei, clasa a IX-a D)
„Am ales să mă implic în acest proiect deoarece îmi place să ajut, dar au mai existat și alte motive. Determinarea și spiritul nostru de echipă sunt remarcabile. Muncim cu toții pentru realizarea unor obiective comune. Îi mulțumesc doamnei profesoare Antonia Drăghici, pentru că mă inspiră să mă implic în toate proiectele pe care le inițiază.” (Gabriel Călin, clasa a X-a B).
Alte nume de tineri implicați - Raul Nejoiu, Robert Catrinoiu, Teodora Bușe, Rebeca Nițu, Jessica Giuoco
&&&
Sincere felicitări dascălilor și învățăceilor, să auzim de cât mai multe astfel de inițiative!
PS: și așteptăm vești despre înființarea postului de radio/ podcast-ului!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu