Cum ajunge la primul han din
Ardeal, Anton Pann plătește cu mână largă schimbul cailor și nu mai stă nici
cât să îmbuce un boț de mămăligă. Căruța o ia îndată din loc, hurducându-și
mușteriii peste piatra măruntă a drumului ce șerpuiește de-a lungul văii. Cei
doi călători, în haine lungi și sobre, ca de seminar teologic, umplu orele de
drum cu psalmi așa de înălțători încât trăsura pare că plutește peste cețurile
de dimineață ale dealurilor Transilvaniei.
Pitiți în spatele borurilor
largi ale pălăriei vizitiului, secretoșii călători din Țara Românească își dau
ghionturi și își aruncă priviri cu subînțeles. Cacealmaua le-a reușit pe
deplin. De-acum, de-ar vrea, ar putea sări din caleașcă și s-o ia de voie pe
câmpii. Dar ultimul lucru pe care și-l doresc e să stârnească vreo suspiciune.
Nu mai e mult: în tropotul cailor, porțile Brașovului se întrezăresc deja…
„Vezi, ’colo sus? ’Colo sunt
Șcheii Brașovului!”.
Pentru mândra lume ortodoxă a Brașovului de început de secol XIX, mutarea
în oraș a carismaticului psalt Anton Pann nu putea trece neobservată. La 32 de
ani, jupân Pann are reputația unuia dintre cei mai buni târnositori de carte
bisericească și e recunoscut ca un cântăreț de strană fără pereche. Prin ce
întâmplare alesese să se mute la Brașov, numai Dumnezeu știe! Parohii din
Șchei, care-l știu bine și-l așteaptă cu mare bucurie, își aruncă priviri
mirate când îl văd sosind însoțit de-un tânăr ucenic. Dar nu-și bat capul cu
atâta lucru: nu se cuvine să-ți descoși oaspetele ce de-abia ți-a trecut
pragul. Poporul din Șchei e dornic de cântare înălțătoare și de cuvânt de
învățătură pe limba sa, românească, și cine e mai potrivit pentru așa lucrare
decât fratele Anton Pann? Unde mai pui că, în leafa unui psalt, corul frumoasei
bisericii mari din Șchei va avea nu una, ci două voci de vază…
În numai câteva luni, tânărul psalt Anton Pann devine un personaj cunoscut
de toată lumea bună din Brașov, căci „hangul” lui se aude nu doar sus, în
Șcheii românești, ci și pe la terasele scorțoase din jurul bisericii săsești,
din Centru. Dar nu doar „hangul” de soprano al lui Anton Pann uimește Brașov,
ci și vocea nemaiauzit de duioasă a tânărului său învățăcel. Marele cântăreț și
ficiorul chilug, „îmbrăcat în anteriu și scurteică vânătă”, întorc privirile
multora în timpul lungilor lor plimbări prin oraș. Nu trece mult și gura
slobodă a lumii începe să vorbească vrute și nevrute despre jupân Pann și
„copchilul” ce-l însoțea la tot pasul. De la o vreme, cei mai scrutători,
observă cum ucenicul se făcea nevăzut încă înainte de terminarea slujbei, în
vreme ce psaltul era și el printre primii care ieșeau în biserică, numai să
scape de veșnicele iscodiri despre cine e băiatul cu glas de înger, atât de bun
cunoscător în ale psaltichiei.
Potera călugărească
În timp ce la Brașov legătura dintre psaltul Pann și feciorul seminarist e
motiv de răutăcioase bănuieli, la sud de Carpați, Râmnicul e în fierbere de
luni bune. Căci „ficiorul” cu glas duios și straie de seminarist care-l
însoțește pe jupân Anton Pann în cetatea săsească a Kronstadt-ului e – după cum
bănuiau și băbuțele din Șcheii românești – o fetișcană: și nu o fetișcană
oarecare, ci o măicuță fugită de la mânăstire alături de bărbatul inimii ei,
nimeni altul decât faimosul profesor de muzichie psaltică!
Maica Platonida, stareța de la Mânăstirea Dintr-un Lemn, bănuise și ea că
nepoatei Anica, în vârstă de numai 16 ani, îi cam ard călcâiele după profesorul
Pann de la Râmnicu Vâlcea, pe care ea însăși îl tocmise să le învețe cântare
îngerească pe măicuțele pe care le păstorea. Dar a pus purtarea nepoatei pe
încercările duhovnicești ale vârstei și-a muncit-o ceva mai strașnic prin
mânăstire, ca să-i treacă poftele trupești. Când a realizat tot ce s-a petrecut
îndărătul privirii sale scrutătoare era deja prea târziu: Anica dispăruse!
A alergat maica Platonida într-un suflet la Schitul Surpatele, dar sora sa,
Elisaveta, stareța de acolo, nu avea nici o veste despre nepoata lor. Le-a pus
pe maici să o caute prin pădurile din jur, a bătut ea însăși satele din drumul
spre Râmnic, a trimis vorbă prin toată episcopia. Anica, nepoata săracă pe care
o crescuse ca pe o fiică la Mânăstirea Dintr-un Lemn după moartea părinților
ei, parcă intrase în pământ. Abia peste vreo săptămână, când a băgat de seamă
că distinsul profesor de muzichie nu mai dădea pe la cursurile psaltică la
Dintr-un Lemn, ba dispăruse cu totul din Râmnicu Vâlcea, întreagul complot a
ieșit la iveală. Jupân Anton îi sucise mințile Anicăi și fugise cu ea în lume!
Încredințate că lucrurile stăteau întocmai, mătușile starețe Platonida și
Elisaveta îi dau în consemn în toată Țara Românească pe cei doi fugari. Sunt
femei dârze, puternice, au relații sus-puse în biserică și n-așteaptă acum
decât ca jupân Pann să se arate pe undeva, prin strana vreunei biserici. Au
întrebat de el și la București, pe unde cântase în atâtea locuri, dar încă nu-i
aflaseră urma… Încă!
„Detectiv” pe urmele unei povești de dragoste
Și iată-mă la Râmnicu Vâlcea, detectiv pe urmele unei povești de amor.
Sunt în fața căsuței cu pridvor în care a locuit Anton Pann, hotărât să o iau,
precum strareța Platonida, pe urmele incredibilei povești de iubire dintre
maica Anica și d-l profesor de muzică. Un expert al problemei, doamna Daniela
Șerbănescu, ghidul casei memoriale „Anton Pann”, mă așteaptă în pridvorul plin
de mușcate, pregătită să-mi răspundă la întrebări. Dintr-un tablou uriaș aflat
pe peretele unei odăi, jupân Pann mă întâmpină cu zâmbet complice, semn că sunt
pe drumul cel bun…
Anton Pann s-a mutat prima oară la Râmnicu Vâlcea în 1826. După o copilărie
grea, înnegurată de moartea tatălui și a fraților mai mari, mama Tomaida l-a
crescut cum a putut, mai mult prin pribegie. Ajuns la București, tânărul și-a
făcut însă repede un nume, prin traducerea în română a vechilor cântări
psaltice. Se remarcă, între timp, și ca psalt, impresionând clerul și
credincioșii în mai multe biserici cunoscute din țară, de la Chișinău până la
Brașov, dar mai cu seamă în București.
Postul de profesor de muzichie, pe care-l primește din partea Episcopiei
Râmnicului, pare să fie exact ce-i trebuie ca să se căpătuiască, la 30 și-un
pic de ani. Câștigă binișor, are casa asta frumoasă, în stil țărănesc, cu
pridvor. Dar când vine la Vâlcea, Pann nu mai e de multă vreme „ficior”. La
București, el lasă în urmă un divorț dureros, cu greu obținut, după infinite
drumuri în Dealul Mitropoliei. „Căci cu întâia nevastă/ Șapte ani trăind cu
foc/ N-am putut în lumea astă/ Să leg două la un loc”, face haz de necaz Anton
Pann, într-una dintre poeziile scrise în vremea aceea. Aerul Râmnicului îi
priește. Are, în sfârșit, liniștea să se aștearnă serios la muncă: câteva din
cărțile scrise atunci (formează azi o mică bibliotecă în casa memorială) stau
dovadă trudei sale din odăița cea strâmtă, ce dă cu ferestrele către ulița
transformată astăzi în bulevard.
„La locul faptei”
Dau un tur casei memoriale, apoi mă întorc la portretul din „sufrageria de
artist” a lui Anton Pann, cu suporturi de carte și cu instrumente muzicale.
Zâmbetul șăgalnic al bărbatului din tablou umple camera. Om chipeș, cu
sprâncene puternice și mustață „pe oală”, cu privire hipnotizantă și pătimașă,
Anton Pann făcea impresie oriunde apărea. Se impune numaidecât la Râmnicu
Vâlcea și își face relații, mai ales în lumea mânăstirilor și a bisericilor din
zonă. Așa ajunge să o cunoască și pe apriga stareță Platonida, care e vrăjită
de vocea și de talentul muzical al lui Pann. Bună cunoscătoare, apreciază
știința psaltului și găsește c-ar fi un prilej plăcut Domnului, să profite
de harnicul profesor pentru a le învăța cânturile cele mai alese pe măicuțele
aflate sub ascultarea sa. Cum stareța Platonida nu și-ar fi lăsat nici în
ruptul capului monahiile să bată drumul Râmnicului în calea atâtor și atâtor
ispite, profesorul Anton Pann se învoiește să vină el la Mânăstirea Dintr-un
Lemn, ca să le învețe muzichie pe maici…
Mă pornesc și eu, într-o frumoasă dimineață de primăvară, lăsând în urmă
mirosul florilor de pe veranda casei din Vâlcea, pe drumul spre Mânăstirea
Dintr-un Lemn. Un drum de 26 de kilometri, care se bătea odinioară pe jos,
peste dealuri, poteci ce duc mai întâi la Mânăstirea Govora, de-acolo spre
schitul de la Surpatele și, coborând pe vale, până la Mânăstirea Dintr-un Lemn.
Sub cerul limpede de sfârșit de aprilie, ctitoria de pe valea pârâului Otăsău
pare un colț de paradis. Măicuțele sunt prinse cu roboteala de dinainte de
Paște, gătesc curtea mânăstirii cu flori, care de care mai colorate. Mai
târziu, pe-nserat, glasul lor celebrează vecernia, ce mie îmi amintește de
povestea de dragoste pe urmele căreia m-am pornit. Idila a început chiar aici,
în acest paradis de glasuri și flori, unde inima neprihănitei măicuțe Anica a
fost săgetată de privirea scormonitoare a noului profesor de muzică.
„Nu voi da în veac uitării…”
Întreb o măicuță dacă s-ar găsi cineva să-mi povestească despre trecerea
scriitorului Anton Pann prin mânăstire. După o scurtă așteptare, mi se transmite
doar atât: că manuscrisele lui, aflate în custodia mânăstirii, nu pot fi
văzute. Niciun alt detaliu, nicio altă vorbă, nimic. E limpede că la două sute
de ani petrecuți de la săvârșirea „evenimentelor”, Anton Pann este „persona
non grata”, la Dintr-un Lemn.
În lipsa documentelor, nu-mi rămâne decât să mă umplu cu puterea locului,
pe care o simți de cum treci pragul mânăstirii. Mă așez, la umbră, pe niște
trepte de marmură și răsfoiesc niște cărți vechi, luate cu mine de-acasă, în
căutarea unor detalii care să surprindă fiorul iubirii de acum 200 de ani. O
lumină de aur învelește locul și florile din grădină prind să miroasă și mai
intens.
„Primăvara cum s-arată/ Împodobită-nflorată/ Multe inimiori rănește/ Și
spre amor le pornește/ Cu dor mare le cuprinde/ Și cu foc greu le aprinde”,
scrie Anton Pann în poezia „La Râmnic”. Poetul mărturisește, mai apoi, legătura
tainică ce se leagă între el și nepoata cea frumoasă a stareței Platonida,
căreia îi strecoară, printre filele cărților de rugăciuni, poezii ticluite în
lungile nopți de dor, petrecute pe veranda casei din Râmnic. „Nu voi da în veac
uitării/ Nici îmi vor ieși din gând/ Câte-n minutul plecării/ Mi le ziceai
lăcrimând”, „stihuiește” Anton Pann „jurnalul” marii sale iubiri. Versurile
sunt tot mai tensionate, pe măsură ce legătura e mai pasională. Plecările
profesorului de muzichie la treburile sale din Râmnic sunt tot mai greu
suportate de tânăra măicuță…
Fuga
Biografii
lui Anton Pann s-au străduit în zadar să lămurească contexul exact al fugii
celor doi amorezi la Brașov. Prima variantă e că stareța Platonida a
refuzat cererea în căsătorie a psaltului de 32 de ani, pentru nepoata sa de
numai 16 ani, Anica. Alții spun că Anton Pann n-a mai așteptat să se lovească
de refuzul stareței și a pregătit în mare secret fuga fetei din mânăstire.
Dovada că iubirea nu-i luase cu totul mințile e că n-a fugit cu Anica la
București, unde starețele mânăstirilor „Dintr-un Lemn” și „Surpatele”
aveau relații mari, ci a ales Brașovul, unde fugarii erau mai greu de aflat și
unde Pann avea prieteni de încredere în bisericile din Șchei.
„Că pe ceea ce doream acuma cu mine o am”
„La Brașov,
Anton Pann, care agonisise ceva bani la Râmnic, va fi căutat o locuință
dosnică, ferită de privirile iscoditoare ale oamenilor. Plimbările pe Tâmpa
sau la Poiană, hoinăreala pe străzile înguste, pavate cu piatră și mirosind a
vâsc, printre case cu o arhitectură atât de ciudată pentru cei doi
îndrăgostiți, contactul cu o lume vorbind o limbă neînțeleasă, ținuta de oraș
occidental a Kronstadt-ului trebuie să fi constituit prilej de vii discuții în
casa tinerei perechi”, își imaginează „evadarea” de la Brașov unul dintre
biografii lui Anton Pann. Sigur este că, pentru fugarii din Râmnic, perioada
petrecută la Brașov e cea mai frumoasă din viața lor.
„Azi râz, vorbesc și glumesc/
Cu ceea ce o iubesc/ Ș-amândoi ne mângâiem/ Foc și dor nu mai avem./ Azi
soarele-a luminat/ mai frumos, mai seninat/ că pe ceea ce doream/ Acuma cu
mine o am”, scrie poetul muzichist. Nu e clar, în schimb, de ce au plecat cei
doi din Ardeal, după doar opt luni. Bârfa orașului se potolise între timp. Să
fi fost cetatea săsească prea sobră și rece pentru înflăcăratul muntean?
Mai mult ca sigur că boemului artist i-au lipsit, la Brașov, coloratele mahalale
bucureștene, în care găsea lesne bucuria vieții simple și de unde-și hrănea
creația muzicală și literară. Cert este că în primăvara lui 1829, Anton și
Anica se reîntorc în Țara Românească. Nu la casa cu pridvor de la Râmnicu
Vâlcea (din motive lesne de înțeles), ci în Bucureștiul forfotitor și pestriț,
într-un colț de mahala înverzită, unde sperau să nu le aibă nimeni grija…
Final cu ochii în lacrimi
La București, relația dintre Anica și Anton se degradează
rapid. Mătușile starețe le dau de urmă fugarilor și își pun în cap să îi
despartă cu orice preț. Urmează un lung șir de șicane, unele administrative,
pe linie episcopală, altele sentimentale, cărora Anton Pann, care trăgea
oricum din greu să pună ceva pe masă familiei, le face față tot mai greu. În
același timp, se afundă tot mai mult în muncă, debutează în literatură cu
„Versuri musicești” și își începe cu osârdie munca de editor de carte, răspândind
slova românească prin lumea oamenilor simpli, negustori, târgoveți,
meșteșugari și țărani, care începuseră să prindă carte. Noul statut nu îi
simplifică viața cu Anica.
Într-un sfârșit, starețele își răpesc înapoi nepoata,
dimpreună cu copila abia născută din dragostea celor doi. Zdruncinat sufletește
de plecarea Anicăi și, în același an, de moartea mamei sale dragi, cântărețul
își îneacă tot mai des amarul în dulceața unor petreceri de mahala… După o
vreme, se reîntoarce la Râmnic, covârșit de dorul fetei și al nevestei, într-o
ultimă încercare de a le lua acasă, în București. De data asta, după 10 ani,
scrie versuri amare: „Ar fi fost cu mult mai bine/ De nu te mai întâlneam/ Că
acest dor pentru tine/ În inimă nu-l aveam./ Că eu umblu după tine/ Și-ți arăt
că te iubesc,/ Iar tu te ferești de mine/ Să nu te mai întâlnesc”. În
sufrageria cu tablou din casa memorială, ochii lui jupân Pann îmi par acum, la
capătul zilei și al poveștii sale de dragoste, scăldați în melancolie grea. Îmi
iau rămas bun și trec pragul casei. Simt o greutate în pași, ca și cum aș avea
în spate – nu rucsacul de teren, ci sacul plin de boarfe și împovărat de
tristețe cu care artistul a părăsit Vâlcea ca să se întoarcă la București. Din
iubirea lui cu Anica a mai rămas doar un tom de poeme, scrise într-un pridvor.
***
ANTON PANN, așa cum nu îl învățăm la școală
Suferințele unui om vesel
După o
copilărie grea, nici maturitatea lui Anton nu a fost lipsită de drame, mai cu
seamă sentimentale. A fost, mai întâi, divorțul de prima soție, Zamfira, apoi,
povestea de dragoste cu Anica, fata de 16 ani cu care, deși nu s-a căsătorit, a
avut doi copii, pe Gheorghiță și pe Tinca. Gheorghiță a murit de mic, un
episod care i-a frânt inima cântărețului bisericesc. A urmat plecarea Anicăi
la mătușile ei, starețe la mânăstirile vâlcene Dintr-un Lemn și Surpatele. În
1840, Pann se căsătorește cu Ecaterina, o fată orfană de 18 ani, cu care are o
căsnicie bună. În 1847, la marele incendiu care a cuprins Capitala,
autorul își vede prefăcute în scrum toate cărțile aflate în vânzare prin
București. O lovitură grea pentru un scriitor care de-abia se ajungea cu
banii.
Odraslă de cuțovlah
Anton
Pann s-a născut în localitatea Sliven (azi în Bulgaria), un târg de la poalele
Munților Balcani. Tatăl său se numea Pantelimon Petrov. Se presupune că tatăl
ar fi fost aromân de origine: „Cunoașterea miraculoasă a limbii noastre e un
semn că era român (vlah curat ori cuțovlah)”, crede George Călinescu. Petrov a
devenit în românește Petroveanu, iar fiul își păstrează numele de Antonie
Pantoleon Petroveanu, cu care își semnează manuscrisele până prin 1837.
Potrivit unor surse, mama sa, Tomaida, era de etnie greacă sau macedoneană.
„Craiul” cântecelor de mahala
Numit
de unii contemporani drept „crai al mahalalelor, unde se robea unor urgii
bahice”, Anton Pann e apărat de biografii săi, care spun că „pentru dânsul
petrecerile erau o necesitate, căci atunci găsea momente de inspirație”. Pasionat
colecționar de muzică românească, Pann a transcris cu acribie creațiile
muzicale de la finele epocii fanariote. A tipărit, apoi, unele din cele mai
vechi piese muzicale de curte și cele mai cunoscute cântece de lume. Pann a
fost și un interpret iscusit la cobză, lăută, chitară și pianoforte. Printre
culegerile și creațiile sale muzicale se numără: „Bordeiaș, bordei, bordei”,
„Inima mi-e plină”, „Mugur, mugurel”, „Până când nu te iubeam”, „Nu mai poci de
ostenit”, „Leliță Săftiță”, „Și noi la Ilinca”, „Unde-auz cucul cântând” sau
„Sub poale de codru verde”, melodii cântate până astăzi de lăutari.
Un testament ignorat
Anton
Pann moare în 1854, după ce se îmbolnăvește de tifos, în timpul unei călătorii
de vânzare a cărților sale, tocmai prin Vâlcea și pe la mânăstirile din
împrejurimi. Se prăpădește după o scurtă suferință, timp în care lasă un ultim
testament, deși trăgea nădejde să scape de boală. Soția Ecaterina nu îi
respectă rugămințile testamentare: nici nu-l îngroapă unde își dorea el, la
Schitul Roșioara, nici nu se călugărește, ci se mărită cu un ucenic de-al
răposatului. Anton Pann e îngropat la Biserica Lucaci, în strana căreia obișnuia
să cânte. Ecaterina Pann a dăruit bisericii casele în care a locuit soțul ei și
vasta curte în care se afla tipografia acestuia, din strada Taurului, acum
strada Anton Pann, din București.
În bejenie
Anton
are parte de o copilărie plină de evenimente dramatice. Tatăl său moare
devreme, lăsând în urmă o văduvă și trei copii. Împinsă de iminența războiului
ruso-turc, văduva Tomaida, împreună cu băieții, trece în Basarabia și se
stabilește la Chișinău. La numai 10 ani, Anton intră în corul Bisericii mari
din Chișinău, unde apare sub numele de Antonie Pantelimonovici Petrov și unde
își găsește vocația de psalt. Înrolați în armata rusă, cei doi frați mor în
1809, la asaltul Brăilei împotriva turcilor. Rămas singur, cu mama sa, se mută
la București. Sărac și fără relații, e salvat de vocea lui puternică și
frumoasă, care îi permite să intre paraclisier la Biserica Olari și cântăreț
la Biserica „Cu Sfinți” de pe Calea Moșilor.
Povestea imnului de la Zăvoi
Evenimentul
care l-a făcut celebru pe Anton Pann e acela că linia melodică a imnului
„Deșteaptă-te, române!”, pe versurile lui Andrei Mureșan, poartă semnătura sa.
Povestea imnului îl leagă de Râmnicu Vâlcea, unde se afla în 1848, după ce
părăsise Bucureștii, din pricina holerei. La Râmnic, „Pann lucra pentru
realizarea ideilor naționale și cânta triumful revoluțiunii printr-un imn”.
„Anton Pann, profesor de muzică, împreună cu câțiva cântăreți, au alcătuit o musică
vocală cu nișce versuri prea frumoase, puse pe un ton naţional plin de armonie
și triumfal, cu care a ajuns entusiasmul de patrie în inimile tuturor
cetățenilor”, scriu ziarele timpului. Evenimentul se petrecea „într-o câmpie
înconjurată cu arbori”, actualul Parc Zăvoi, prilej cu care s-au sfințit
steagurile revoluției și s-a cântat, pentru prima dată într-un cadru oficial,
viitorul imn al României. >>
Sursa: Ciprian Rus/ <<Mari libavnici ai literaturii române: Anton Pann>>/ revista <<formula AS>> nr. 1467/ Reportaje 22 mai 2021; în original, la această legătură.
Vizualizarea celor 29 de imagini din colaj, una câte una cu descrieri și linkuri către mai multe informații conexe - la această legătură.
______________#bibliotecivalcene #memoriesicunoasterelocalaValcea #memoriavalceana #istorielocala #mostenireculturala #Valcea #Educație #Valceaculturalheritage #Valceaculturalmemory #istorielocalavalcea #AntonPann #FinulPepelei
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu