Între centrele actuale de ceramică populară vîlceană de
veche tradiţie ne-am oprit asupra centrului Vlădeşti, important atît sub
raportul numeric al meşterilor, cît şi sub aspectul formelor de vase şi a
realizării lor artistice.
Comuna Vlădeşti situată pe valea rîului Olăneşti, afluent al
Oltului, delimitată de dealuri subcarpatice este atestată documentar pentru
prima dată în timpul domniei lui Vlad Călugărul, la 1480—1490, cînd acesta dă
hrisovul de stăpînire al schitului Sf. Arhangheli asupra moşiei Vlădeşti pe
care era clădit (1). În anii 1677—1679, prin hrisovul emis de Şerban Cantacuzino
se pomeneşte de moşia Vlădeşti care aparţinea logofătului Badea (2).
Din secolul al XVII-lea, informaţii preţioase referitoare la
Vlădeşti, le întîlnim în memoriile generalului von Bauer în care sînt descrise
printre altele, condiţiile istorico-geografice, precum şi unele aspecte
economice ale localităţii (3).
Epoca modernă, prin documentele sale istorice ne crează
posibilitatea unei cunoaşteri mai exacte a situaţiei răspîndirii diferitelor
meşteşuguri în satele Ţării Româneşti. La sfirşitul secolului al XlX-lea şi
începutul secolului XX, locuitorii din Vlădeşti se ocupau cu agricultura în
primul rînd, precum şi cu practicarea unor meşteşuguri, cum ar fi: dulgheritul,
dogăritul, ţesutul şi olăritul, acesta din urmă practicat ca o anexă în cadrul
gospodăriei (4).
În perioada aceasta, cînd ne este semnalată pentru prima oară existenţa olăritului, arta olarilor din Vlădeşti atinsese un înalt nivel de măiestrie, fapt consemnat de documentele vremii, precum şi de participarea meşterilor olari la concursul de olărie din 1908 (5), organizat de „Societatea Domniţa Maria”, al cărui scop era sprijinirea şi răspîndirea în România a artei naţionale. La acest concurs premiul II a fost atribuit olarului Constantin Niţă Moraru din Vlădeşti (6).
Pe baza documentelor de arhivă şi a informaţiilor din teren
(9), am putut reconstitui în secolul al XX-lea, în centrul Vlădeşti, trei
generaţii de olari:
1) generaţia de olari care şi-a desfăşurat activitatea în
primele două decenii ale secolului nostru (este vb. de sec. trecut, XX – n. V.S.).
(10)
Din această perioadă se cunosc următoarele categorii de vase: ulcioare, oale, ploşti, ceşti, castroane, puşculiţe, solniţe, etc., unele
fiind smălţuite, altele nesmălţuite.
2) generaţia de olari care a lucrat în perioada interbelică
dintre care trebuie amintiţi: Povarnagiu Andrei, Gligorete Constantin, Cosac
Ion Zota, Cosac Zota Grigore, Gheorghe şi Dumitru Gologan, Ion şi Constantin
Niţi, Ion şi Nicolae Bucete, Costică şi Nicolae Andreescu şi alţii (11), care
au încercat alături de linia tradiţională o serie de înoiri în privinţa
formelor, a cromaticii şi a tehnicilor de decor.
3) generaţia de olari care şi-a desfăşurat activitatea în
perioada postbelică, din rîndul căreia trebuie amintiţi: Gologan Gheorghe,
fraţii Şchiopu, Ion Moraru, Arniceru Constantin, Ciurea Gheorghe etc.
Mutaţiile socio-profesionale determinate de profunde
transformări în economia noastră socialistă au dus la o scădere a numărului
celor care practică olăritul, astăzi lucrînd efectiv circa 6—7 olari,
organizaţi în sistemul coperaţiei meşteşugăreşti.
Meşteşugul olăritului s-a dezvoltat la Vlădeşti, în primul
rînd datorită materiei prime care se găseşte din abundenţă în cariere nu prea
adînci pe dealul Bercului din apropierea localităţii, iar pe de altă parte
datorită nevoilor locuitorilor de a-şi completa veniturile cu noi surse
complementare.
Deoarece procesul tehnologic de prelucrare a lutului este
asemănător cu al celorlalte centre de ceramică din Vîlcea nu vom mai insista
asupra acestui lucru.
Privind în ansamblu produsele ceramicii populare din centrul
Vlădeşti, constatăm că formele care se modelează aici se încadrează în general
în tipurile cunoscute în România (12).
Prin formă, vasele modelate în centrul Vlădeşti se pot lega
de cele de tradiţie romană. În ce priveşte categoriile de vase care se produc,
ele sînt foarte variate şi pot fi clasificate în funcţie de durata arderii în
cuptor, de tehnicile de ornamentare sau de funcţia pe care o îndeplinesc în
gospodărie. După durata arderii vaselor în cuptor se impune să precizăm că
aceasta este completă, făcîndu-se o singură ardere de 8—10 ore pentru ceramica
roşie nesmălţuită şi o ardere dublă în cazul ceramicii angobate şi smălţuite de
culoare roşu-cărămiziu şi verde închis.
În funcţie de utilitatea din gospodărie, deosebim
următoarele categorii de vase: vase pentru preparat hrana (oale pentru sarmale,
crătiţi cu două torţi, castroane, tigăi, oale borcan, etc.); vase pentru servit
hrană (străchini, farfurii, căni, castroane, ceşti); vase pentru păstrat
alimente sau băuturi (oale mari cu două torţi, ulcioare mari) ; vase pentru
ceremonii tradiţionale (ploşti pentru nuntă, oale pentru înmormîntare, oale de
moşi— pentru pomenirea morţilor, căni, ulcele); vase pentru flori - glastre,
sacsie (sacsii = vase de pământ pentru flori - din lb. turcă saksi – n. V.S.),
vaze; vase decorative pentru împodobirea interiorului (farfurii, figurine,
străchini), precum şi vase pentru diverse utilizări (puşculiţe, pîlnii, sfeşnice,
scrumiere, solniţe etc.).
Din punct de vedere tipologic putem împărţi vasele în mai
multe categorii: oale, străchini, farfurii, căni, ulcioare, figurine, vase
pentru flori, alte piese (fructiere, ploşti, pîlnii, ţepe de casă, scrumiere,
etc.). În rîndurile care urmează vom face o scurtă prezentare a cîtorva tipuri
de vase aflate în colecţia Muzeului Judeţean Vîlcea.
OALELE — folosite pentru prepararea şi păstrarea alimentelor
şi băuturilor, au forme şi capacităţi diferite.
Oale-borcan — cu una sau două torţi, este înaltă de formă
bitronconică, care aminteşte direct de amforele romano-bizantine, cu pântecul
bombat, buza îngroşată şi răsfrîntă spre exterior. Decorul acestei forme în
exterior este roşu-cărămiziu nesmălţuit în unele cazuri, iar în altele este
alb-ango- bat, avînd ca motive decorative: spirala, brăduţul, valul, trasate cu
smalţ galben sau verde. În interior acest tip de oală este smălţuită, avînd o
capacitate pînă la 25—30 litri, fiind utilizată pentru păstrarea murăturilor, a
untdelemnului, oţetului, unturii. (angòbă = strat subțire de
lut de o anumită culoare, cu care se acoperă vasele după modelajul la roată, pt.
un aspect mai fin – n. V.S.)
Oala pentru sarmale — avînd o formă bitronconică cu gura
îngustă, pîntecul bombat, buza îngroşată şi răsfrîntă spre exterior. În
exterior prezintă două torţi (sau doi butoni) prinse de buză şi pîntecul său,
iar deasupra un capac conic cu buton supraînălţat. Decorul în exterior este alb
avînd ca motive ornamentale: spirala, brăduţul, linii trasate cu smalţ verde
sau galben; în interior este smălţuită cu smalţ verde sau galben. Capacitatea
sa diferă (2—8 litri) în funcţie de necesităţile familiei.
Cratiţă — cu două torţi laterale, avînd o formă tronconică
şi o capacitate care diferă de la 3—7 litri. Decorul este roşu-cărămiziu
smălţuit, avînd ca motive ornamentale: spirale, linii, valul de culoare galbenă
şi verde.
Oala de fiert — are o formă bitronconică, cu pîntecul uşor
bombat, gura îngustă şi buza uşor răsfrîntă spre exterior. În exterior la
partea superioară prezintă o toartă prinsă de buza şi pîntecul oalei. Decorul
este simplu ne¬smălţuit în exterior, iar în interior este smălţuit. Capacitatea
variază de la 2—5 litri.
Oala de lapte — are o formă bitronconică, gura îngustă şi
buza îngroşată, cu o toartă prinsă de buza şi pîntecul oalei. Se foloseşte
pentru păstrat şi pus laptele la închegat. În trecut era unul din cele mai
solicitate vase de piaţă.
Oala de moşi — are pîntecul bombat, gîtul înalt, buza
răsfrîntă spre exterior iar toarta prinsă de buza şi pîntecul vasului. Se
foloseşte la diverse manifestări tradiţionale (pomenirea morţilor). De obicei
decorul este alb în exterior, avînd ornamente de smalţ verde sau galben, iar în
interior este nesmălţuită.
Străchinile — folosite pentru prepararea şi servirea hranei.
Strachina — are fundul plat, formă tronconică, umărul
proeminent, buza uşor evazată Decorul în partea interioră este alb, nesmălţuit
avînd motive ornamentale: spirala, valul, linii trasate cu smalţ verde sau
galben.
Farfuria — se aseamănă cu strachina, singura deosebire fiind
gura larg evazată şi buza răsfrîntă spre exterior. În ultimii ani, atît
străchinile cit şi farfuriile sînt lucrate mai mult cu scop decorativ pentru
înfrumuseţarea interioarelor.
Castronul — are formă tronconică, fundul plat şi buza
răsfrîntă spre exterior. De obicei este smălţuit în partea interioară, dar şi
forme cu decorul alb nesmălţuit avînd motive ornamentale: valul, spirala, linii
trasate cu smalţ verde şi galben.
Ulcioarele — au o formă evoidală, baza mai largă, gîtul strîmt,
terminat drept, cu o toartă simplă care începe de sub buză şi se opreşte pe
pîntecul lor, sau unele avînd o toartă de formă tubulară prevăzută cu „ţîţă”.
Ele au capacităţi diferite şi sînt folosite pentru păstrarea apei, oţetului, a
unor băuturi sau utilizate la ceremonii tradiţionale (nuntă), fiind nesmălţuite
de culoare albă sau altele smălţuite de culoare roşu-cărămiziu şi verde închis.
Cănile — au formă bitronconică, cu pîntecul uşor bombat şi
rotunjit, buza îngroşată şi uşor răsfrîntă spre exterior, avînd gura rotundă
sau cu „ţîţă“.
Vasele de flori — („glastre”, „Sacsîie”) — au în general o
formă tronconică cu deschiderea mare în partea de sus, iar ca mărime diferă de
la 2—5 litri, fiind ornamentate cu crestături şi cu brîuri alveoţate. De obicei
sînt smălţuite în exterior.
Ploştile — sînt vase care se încadrează în categoria
ceramicii de ocazie (nuntă), deosebindu-se o formă plată, care este de obicei
smălţuită de culoare roşu-cărămiziu şi o altă formă inelară, constituită din
patru sau mai multe braţe (denumite astăzi local — „plosca lui Vărzache”
„plosca lui Şchiopu”) este smălţuită de culoare roşu-cărămiziu sau
verde-închis. Ploştile au înscrise pe ele anul, localitatea şi numele meşterului
care le-a modelat.
Figurile — modelate la Vlădeşti care ne amintesc de formele
preistorice, reprezintă fie formele tradiţionale (animale, păsări, fluiere
etc.) fie o serie de forme noi surprinzătoare cu motivele decorative
emblematice (tractoare, helicoptere etc.). Unele din ele sînt smălţuite, altele
nesmălţuite de culoare albă.
Pe lîngă formele prezentate, în centrul ceramic Vlădeşti se
lucrează şi alte categorii de vase de o diversitate deosebită: servicii de apă
şi băuturi — alcătuite din căni mari şi ceşti; solniţe de formă rotundă sau cu
picior avînd patru găvane; pîlnii; puşculiţe pentru bani; fructiere ; sfeşnice;
scrumiere; bolduri pentru acoperişul caselor (ţepe) — avînd forma unor animale
sau păsări.
ORNAMENTAREA
Tehnicile de ornamentare pot constitui un alt criteriu de
împărţire a ceramicii de Vlădeşti:
a) O ceramică ornamentată prin pictare cu cornul cu smalţ
verde sau galben, peste angoba (huma) dată pe pereţii vaselor, pentru
micşorarea porozităţii prin obturarea porilor.
b) O ceramică angobată, ornamnetată prin zgîrierea pastei
moale a vaselor, cu un vîrf metalic sau o „pană dinţată” lăsînd să apară pe
liniile zgîriate culoarea de fond a pastei de sub angobă.
c) O ceramică smălţuită de culoare roşu-cărămiziu sau verde
închis, decorată prin imprimarea motivelor ornamentale (geometrice, florale
etc.) cu ajutorul unor tipare sau a unei rotiţe zimţate denumită „spîrnel”.
d) O ceramică smălţuită de culoare roşu-cărămiziu, verde
închis, decorată prin aplicarea ornamentelor în relief, fie ele brîuri
alveolate sau figurine. În ce priveşte decorul vaselor de Vlădeşti trebuie să
remarcăm că motivele ornamentale aplicate pe obiectele de ceramică, care
probabil la origine au avut şi rol de comunicare, astăzi au devenit simple
semne decorative, corespunzînd într-un fel şi cu mutaţiile de funcţii, care
s-au produs între timp, de la utilitar spre decorativ.
În rîndurile care urmează vom încerca să trecem în revistă
cîteva din ornamentele tipice ceramicii populare de Vlădeşti începînd cu cele
mai simple, rezultate mai ales din tehnică şi raţiuni utilitare. Intre
procedeele simple, reprezentînd o întoarcere la trecut este ornamentaţia
liniară realizată în tehnica sgrafitării, din care fac parte motivul valului
incizat sau grupul de linii vălurite, realizate cu „pieptenele44 în pasta moale
a vaselor. Pe lîngă valul incizat este de menţionat şi cel trasat cu cornul
care a apărut mai întîi sub forma liniei frînte şi se menţine şi azi pe buza
vaselor (străchini, oale, ulcioare) avînd denumirea locală de „meandru” sau
„şetrangul“. (13)
Brăduţul, un alt motiv decorativ ale cărui transcendenţe le
regăsim pe ceramica dacică (14), apare destul de frecvent în decoraţia
farfuriilor, străchinilor, cănilor, modelate în centrul Vlădeşti, fiind
realizat prin pictare cu cornul cu smalţ verde sau galben, pe fondul alb al
vaselor.
Printre motivele de ordin abstract, avînd şi o semnificaţie
simbolică, este spirala. Cu diferite variante, spirala este prezentă în
ceramica de Vlădeşti, începînd de la linia circulară care apare pe pereţii
vaselor, pînă la spiralele ce trăiesc independent sub forma literei „S“, culcat
sau două spirale unite sub forma unei crenguţe. Uneori spirale pictate cu
cornul apar punctate pe margine şi poartă denumirea de „melci”. Spirala fiind
interpretată ca un simbol al sensului vieţii, reprezentînd ideea de viaţă şi de
timp, apare uneori asociată cu şarpele (15).
Un alt motiv decorativ pe care îl întîlnim aplicat în relief
pe vasele de Vlădeşti este aşa cum am amintit mai sus — şarpele. În mod special
o serie de ulcioare sau ploşti sînt împodobite cu şerpi, uneori trataţi naturalist,
mai uşor de recunoscut, alteori transformaţi în zig-zaguri decorative.
Pe lîngă motivele decorative prezentate pe vasele de
Vlădeşti mai întîlnim îşi alte motive geometrice (crucea în X, cercul,
semicercul), florale sau motive astrale, reprezentînd soarele.
Un loc binemeritat în reprezentarea actuală a acestui centru
îl are creaţia meşterului Dumitru Şchiopu, ale cărui obiecte se disting prin
nota de eleganţă dată de albul angobei cu verdele şi galbenul smalţului
îmbinate în motive inedite şi avînd ca elemente fundamentale şi tradiţionale,
spirala şi brăduţul.
Astăzi mai mult ca oricînd, meşterii ceramişti din Vlădeşti
colaborează activ cu muzeele de artă populară, contribuind prin aceasta la
cunoaşterea aprofundată şi extinsă a problemelor şi aspectelor legate de
creaţia mai veche, dar mai ales nou, de ceramică.
Olarii de la Vlădeşti sînt deasemenea participanţi şi
laureaţi ai unor concursuri şi manifestări cultural-artistice integrate
Festivalului naţional — ,,Cîntarea României (44). Participarea şi distincţiile
obţinute de aceşti meşteri, reprezintă garanţia valorii deosebite, a concepţiei
artistice, a stilului şi personalităţii lor, dar mai ales a artei ceramicii.
Sursa: Eugen Deca/ «Ceramica populară în centrul Vlădești»/ revista Studii vâlcene nr. V 1982 (Seria veche).
Capturile de ecran ilustrează informațiile în original. Mai multe foto.
În conexiune:
Interviu video din 2016 cu Dumitru Șchiopu și familia care îi continuă tradiția
___________
1 Cf. N. Dobrescu, Istoria Bisericii Române din Oltenia, Bucureşti, 1910, p. 260.
2 C. N. Mateescu, Documente vîlcene, în „Arhivele Olteniei*, nr. 51—52/1924, p. 327—328.
3 C. I. Karadja, Oltenia după memoriile generalului von Bauer, în „Arhivele Olteniei*, nr. 14/1924, p. 303.
4 C. Alexandrescu, Dicţionar geografic al judeţului Vîlcea, Bucureşti, 1893, p.770.
5 Arh. Stat. Rm. Vîlcea, Prefectura Judeţului Vîlcea, dos. 55/1908, f. 16.
6 Silvia Zderciuc, Mircea Dumitrescu, Concursul de olărie din 1908, în „Revista Muzeelor” nr. 1/1970, p. 65.
7 Arh. Stat. Rm. Vîlcea, Prefectura Judeţului Vîlcea, dos. 51/1910, f. 593.
8 Ibidem, f. 594.
9 Informatori: Gologan Gh. — 84 ani, Şchiopu D. — 55 ani şi Moraru Ion — 74 ani.
10 Arh. Stat. Rm. Vîlcea, Prefectura Judeţului Vîlcea, Dos. 51/1910, f. 593.
11 Informatori — Gologan Gh., Şchiopu Dumitru, Ciurea Dumitru.
12 Paul H. Stahl, Paul Petrescu, Olăria ţărănească din Vîlcea în, „Ş.C.I.A.44, seria Arta Plastică, tom. 12, nr. 1/1965, p. 173.
13 Informatori: Gologan Gheorghe, Moraru Ion şi Şchiopu Dumitru.
14 Dumitru Berciu, Elemente de cultură geto-dacă din sec. I. î.e.n. la Ocniţa - jud. Vîlcea, în „Revista M uzeelor şi M onum entelor14 nr. 4/1977, p. 62.
15 C. Nicolaescu, Paul Petrescu, Ceramica românească tradiţională, Bucureşti, 1974, P- 47.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu