Faceți căutări pe acest blog

6 oct. 2025

Pamfil Șeicaru/ ,,O bătălie în curs”/ ,,Curentul” 18 decembrie 1938

🔴 editorialul lui Pamfil Șeicaru, în continuare de actualitate: propagandă naționalistă/ suveranistă, dar și adevăruri foarte dureroase despre națiunea română...
🔥 în context, două știri din același ziar de duminică, 18 dec. 1938, - una internă, alta de politică externă...
<<Nimeni nu mai poate, fără o vădită rea credinţă, să nu pri­ceapă linia de direcţie, discipli­nele politice ale acestui guvern de restaurare naţională, de rein­tegrare în plinătatea drepturilor lui a oropsitului element româ­nesc.
Toate aspectele problemii sunt din plin atacate, fără să se simtă nici un fel de ezitare, — cu acea lucida şi calmă hotărîre a unei chibzuite voinţe de realizare. N’a fost uitată niciuna din măsurile menite să asigure o totală între­buinţare a elementului românesc în orice fel de activitate. La tot pasul se va simţi prezenţa unei neînduplecări a legii de prote­guire a muncii naţionale. Acolo unde printr’un fel de ofensatoare tradiţie se fixa designarea exclu­sivă a elementului străin în pri­mele posturi, nu se vor mai pu­tea promova decât românii. Şi măsurile se vor înmulţi; un păenjeniş protecţionist va acoperi toate zonele de activitate econo­mică, spre a împiedica făţarnica înconjurare a legilor şi perpe­tuarea unui sistem ce rânduia elementul românesc exclusiv în funcţii subalterne.
Noi am mai spus-o: nimeni nu poate să activeze decât în cadrul celei mal severe discipline de gândire naţionalistă: şi intransi­gentul paznic al păstrării acestei discipline este Însuşi Regele ţării.
Începe să se facă lumină în toate conştiinţele. Începe să-şi facă drum o nouă concepţie a Statului ca instrument de afir­mare spirituală şi materială a unui grup etnic. Statul român nu poate fi decât vehiculul de pro­movare istorică a grupului etnic românesc. Iată dece toate aceste legiuiri de valorificare a muncii româneşti nu sunt decât forme de a transpune în domeniul acti­vităţii, mijloace de a coborî în ordinea realităţilor principiile ce formează substanţa ideologică a noului Stat.
Dar oricât ne-am regăsi o parte din recolta activităţii noastre în această izbândire totală a naţio­nalismului, devenit doctrina po­litică a Statului român, nu pu­tem să nu formulăm şi temerile noastre.
Da !... O spunem răspicat : te­merile noastre de zădărnicire po­sibilă a fecundităţii promovării privilegiate a elementului româ­nesc.
În toate întreprinderile, vor fi repuşi la locurile lor Românii. Norme vor stabili, sub aspra pedeapsă a legii, proporţionalitatea elementului românesc în raport cu ceace reprezintă şi numeric, şi economic, şi politic, şi istoric în Stat. Dar tocmai aceste fi­reşti, — am spune chiar prea mult întârziate privilegii, cuve­nite elementului românesc, ca fondator al Statului, vor trebui să primească şi echivalentul de tresărire a elanului de muncă.
Proprietatea unei ţări este în funcţie de buna ei rânduială şi de hărnicia cetăţenilor. Deci în­treaga viaţă economică, transfi­gurată printr’o repunere în drep­turi a elementului românesc, va trebui să se resimtă printr-un plus de activitate, nu printr’un eventual minus provocat do acea lăsare pe tânjeală, de acele bete­şuguri ale spiritului birocrat, ce au produs atâtea grave lipsuri în administraţia Statului.
Se fac locuri libere pentru va­lorificarea muncii româneşti, nu pentru corcolirea unor contin­gente de nevolnici. Cu leneşii nu se valorifică o Naţiune: şi tocmai legile de ocrotire şi aplicare să fie egal de neîndurate şi faţă de căscăunzii pierderii de vreme.
Naţie cu privilegii în Stat nu înseamnă naţie cu drepturi în lene — ci naţie cu obligaţii. Așa cum ai obligaţia — tu, ca român. — să-ţi aperi ţara în timp de război, fără si eziţi chiar in faţa supremului sacrificiu, — eşti obligat în timp de pace să-ţi în­cordezi puterile muncitoare spre a da ţării o cât mai mare prospe­ritate.
O întreagă operă de limpezire a conştiinţelor, o întreagă operă de sguduire a unor somnolenţe va trebui întreprinsă, spre a da principiilor naţionaliste (devenite doctrina politică a Statului ro­mân) o fecundă prezenţă în viaţa socială.
Există o păcătoasă înclinare — şi nu-i căutăm nici originile, nici explicaţiile: ceeace s'a numit cu un termen puţin cam vulgar „chiul". Să nu-ţi faci datoria, să ai iscusinţa de a parodia munca, de a înşela aparenţele, de-a te strecura cu o cât mai redusă în­deplinire a datoriilor tale. Să te simţi fericit cind ai putut trece o zi lucrătoare fără să faci ni­mic: dela chiulul şcolar şi până la chiulul omului matur, să se poată regăsi constantul dispreţ pentru muncă, acea plăcere ne­sfârşită de a nu face nimic — iată ce poate distruge o naţie, o ţară.
Cel care îşi face drum în viaţă nu a făcut altceva decât să-şi du­bleze orele de muncă, reducând orele de odihnă: exact la fel se petrece şi cu ascensiunea istorică a unor neamuri şi cu decăderea altor popoare, ispitite de sporirea orelor de odihnă şi împuţinarea orelor de muncă.
Dacă vrem să biruim, dacă vrem ca doctrina naţionalistă a Statului să-şi aibă o înviorătoare prezenţă în activitatea româ­nească, se impun unele desmeticiri ale celor ce-şi inchipue că s’ar putea înlocui valorificarea muncii româneşti cu valorificarea Ienii româneşti.
În același timp se impun şi unele adaptări ale pregătirii şco­lare la noile chemări ale ener­giei româneşti, destinate să ocupe locurile din care vor fi eliminaţi străinii.
Bătălia nu am căştigat-o încă; bătălia o vom câştiga-o când fie­care român va avea o altă pre­ţuire a muncii.
De aici necesitatea organizării şcoalei, adaptând-o la noile desti­nări ale muncii româneşti. Şcoala de ,,meserii’’ să fie şcoală de meşteşugari, nu liceu zis indus­trial, adică oficială mărturisire a unei situaţii inferioare a celui ce a izbutit să dea mâinilor lui în­demânare meşteşugită şi inspi­raţie de artă. O desvoltare in­dustrială implică şi o selectare a lucrătorilor calificaţi — maeştri iniţiaţi în toate tainele materiei şi neîntrecuţi medici ai maşinelor.
În loc ca tot învăţământul teh­nic să fie legat de industriile existente, în loc ca fiecare şcoală de meserii să prepare lucrători calificaţi pentru anumite ramuri industriale, — noi avem un în­văţământ profesional ale cărui tendinţe funcţionăreşti au fost mărturisite atunci când şcolilor de meserii li s’a dat titlul pompos: „licee industriale". Este marea ispravă a unei nesocotiri năuce a nevoilor naţionale; este divorţul dintre învăţământul oficial şi realităţile româneşti.
Da, — se rectifică o nătângă prejudecată: meşteşugul este si­tuat mai prejos in stima oficială decât un biet nevoiaş zgirie-hârtie dintr'un obscur birou admi­nistrativ. Va trebui să reacţio­năm împotriva acestei grave erori a trecutului, ce ne-a costat cucerirea economică de către străini a tuturor meşteşugurilor ce odinioară aparţineau Româ­nilor.
La fel, în comerţ.
Şcolile de comerţ sunt organi­zate spre a furniza doar funcţio­nari de birouri, şi aceştia insufi­cient pregătiţi pentru activitatea practică. Când angajezi un absol­vent al unei şcoale de comerţ, rămâne surprins când îl întrebi dacă cunoaşte bine maşina de scris.
Dar orientarea în activitatea biroului?
Dar nula iniţiativă comer­cială? Or, această dogmă a pri­matului muncii româneşti va trebui să aibă ca o imediată re­plică organizarea muncii, creia- rea unei alte preţuiri a muncii.
Nu vom fi stăpâni pe toate sec­toarele activităţii economice, fără o reală voinţă de muncă a fie­căruia.
Statul poate înlesni deschide­rea de spaţii cât mai largi afir­mării voinţei noastre munci­toare; dar va trebui să afirmăm această voinţă, — Statul neputănd să suplinească prin legi de­ficitul muncii Românilor.
Doctrina chiulului va trebui să fie urmărită şi sancţionată, ca un act de trădare săvârşit impotriva Patriei.
Mistica chiulului ameninţă vic­toriile posibile ale ideologici na­ţionaliste integrată în structura politică a Statului. Locurile vor fi pentru Români —negreşit; dar aceste locuri cer nu figuranţi puturoşi, ci neostenite vrednicii muncitoare.
Pamfil Şeicaru
XOXOXOXOOXOXOXOX >>
Sursa: cotidianul ,,Curentul”, ANUL XI No. 3909/ Duminică 18 Decembrie 1938, p. 1 cu continuare în p. 2.
Capturile de ecran din colaj au în descrieri mai multe informații conexe/ surse/ linkuri - la această legătură.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Sorin Oane/ O poveste pentru istoria literaturii române: elevul Gib Mihăescu, repetent la „Lahovari”, devine un mare autor de bestselluri!

Din primul anuar al Gimnaziului „Lahovari”, cel întocmit de directorul Eliodor Constantinescu în 1909, aflăm următoarea poveste despre Gib M...