«Nei Darie - un autor nou ce va trebui să fie adoptat în conştiinţa literară a vâlcenilor (şi nu numai). I s-a tipărit primul volum - volum postum! - la numai trei luni de la neaşteptatul deces (5 decembrie 2021), iar reflecţiile noastre de aici sunt stimulate de conţinutul acestui volum, intitulat cu nobilă modestie Jocuri din acvariul familial (Băile Olăneşti, Editura „Mircea cel Bătrân”, 2022), după titlul ciclului de versuri cu care se deschide (celelalte secţiuni cuprinzând Mărturii despre ... şi Ilustraţii foto). (Colajul și capturile de ecran, cu excepția ultimei, fac parte din excelentul volum pe care vi-l oferim astăzi în online - resursă Biblioteci Valcene: Nei-Viorel Darie/ «Jocuri din acvariul familial și alte scrieri»/ 2023/ redactor - Felix Sima. Ultima foto (cea cu Felix Sima și Nei Darie tineri) este din primul volum, cel din 2022, apărut în urmă cu doi ani - link-uri în josul paginii)
Făcea parte din tânăra generaţie ce se afirma în viaţa
literară vâlceană la sfârşitul deceniului al şaselea şi începutul celui
următor, exponenţială pentru ea fiind poeţii Felix Sima, la Râmnicu Vâlcea, şi
Dumitru Velea, la Drăgăşani. Nei Darie (născut la 19 iunie 1953), abia ieşea
din adolescenţă şi, dintre toţi tinerii ce apăreau alături de Felix Sima
(născut la 6 iunie 1949), era cel mai frecvent, încât cred că formau un
adevărat tandem, fiind totodată deosebiţi: Felix Sima, deja afirmat, părea mai
dezinvolt şi mai vocal, în timp ce Nei Darie era mai reţinut, mai tăcut, nu se
manifesta literar în public. (Fie-mi îngăduit ca, în continuare, să-i numesc pe
numele mic, ca amintire a empatiei în care trăiam împreună în acei ani şi ca
intenţie de a câştiga empatia publicului cititor ...)
Amândoi, la vârsta aceea, erau, în mod firesc, stăpâniţi de
un sentiment ludic (pe care nu şi l-au pierdut nicicând), dar „jocul poetic” al
lui Felix era, în aparenţă, facil, o „joacă”, în timp ce acela al lui Nei era
unul a-vocal, adâncit în sine, scrijelit pe suflet. Amândoi, pe când ieşeau din
copilărie şi adolescenţă în viaţa largă a maturilor, iar această viaţă îi
sorbea, cu voia sau, mai ales, fără voia lor, ar fi vrut să-şi prelungească
habitatul de până atunci, al libertăţii, lipsei de griji şi al jocului - jocul
ca „joacă”, în copilărie, „jocul cu reguli”, în vremea şcolii -, ceea ce nu se
mai putea cu firescul de altădată, ei înşişi deveniţi altfel şi alţii şi alte
cerinţe impunându-li-se, în pofida dorinţei lor intime. Nei, mai ales, era
înciudat de trecerea timpului, de intrarea în altă vârstă, de neputinţa
(obiectivă) de a se mai întoarce în copilărie, de a-i mai revedea aievea
universul, de a şi-o ţine cu sine, la sine, de faptul că, în locul ei, se
inculca amintirea ei şi, deopotrivă, (impostor(!), cuvântul. (Cuvântul este o
monstruozitate, el si numai el mi-a întinat ochiul copilăriei, mi-a adus pasul
aici unde nu mai există nici măcar un început. îmi rămâne singurătatea si
scârba, de neînvins, de a fi - se destăinuia Nei, cioranian, în scripte
ascunse. Mă regăsesc la fe l de las, ca ceilalţi, pierdut în mocirla uzurii si
angoasat de imposibila întoarcere în copilărie - p. 38). Copilăria va fi
însemnat, pentru el, ca şi pentru oricare dintre noi, puritate şi libertate,
trăirea într-un propriu paradis, acestea devenind, dacă putem spune aşa, un
adevărat principiu al existenţei, ce merita a fi perpetuat, pe când realitatea
din jur îi era de acum opacă. Iar Nei mai era înciudat şi de faptul că
bătrânii, între care se va fi jucat nestingherit cândva, de acum întomnau
(Bătrânii ascultă, focul arde, / sufletul din ei e toamnă... - p. 13), înciudat
de faptul că satul însuşi (cel al Boişoarei loviştene în care a copilărit), cu
oameni liberi şi de omenie, înţelepţi în simplitatea lor, se transforma încet,
pitorescul de altădată se modifica, oamenii nu se mai conduceau singuri, ci
erau conduşi, dependenţi (de ceape). Nei se tulbura adânc, nu înţelegea şi nu
voia să înţeleagă. Era la vârsta marilor întrebări existenţiale, ale căror
răspunsuri - fireşti, evidente, raţionale, legice - nu-i ofereau soluţiile
dorite.