Pagini

31 iul. 2024

,,Oastea Dodului” și ,,Râmnicul – kilometrul zero al Armei Geniu”/ de Mircea Vladu - integral în PDF

<< În contextul sărbătoririi Zilei Imnului Național, luni, 29 iulie 2024, Filiala Județeană „Matei Basarab” Vâlcea a Asociației Naționale Cultul Eroilor „Regina Maria”, în parteneriat cu Arhiepiscopia Râmnicului și Centrul de Instruire Sprijin de Luptă „Panait Donici”, a organizat la Sala „Gherasim Arhiepiscopul” a Așezământului „Sfântul Antim Ivireanul” din cadrul Centrului Eparhial, lansarea volumelor: Râmnicul – kilometrul zero al Armei Geniu (Editura Academiei Forțelor Terestre „Nicolae Bălcescu”, Sibiu, 2019) și Oastea Dodului (Editura Academiei Forțelor Terestre „Nicolae Bălcescu”, Sibiu, 2021), autor: gl. bg. (rtr) prof. univ. dr. Mircea Vladu.

Au prezentat lucrările: pr. dr. Constantin Mănescu-Hurezi, prof. Dumitru Garoafă și ing. Dumitru Bondoc (membri ai filialei), iar gl. bg. (rtr) Grigore Buciu (vicepreședinte al asociației) a făcut o incursiune prin istoria Râmnicului, orașul în care a fost intonat pentru prima dată, la 29 iulie 1848, într-un cadru oficial, cântecul Deșteaptă-te, române!, piesă ce avea să devină în 1990 Imnul Național al României; din public au vorbit: dr. ing. Mihai Sporiș (eseist) și col. (rtr) Nicolae Ștefănescu (prim-vicepreședinte al filialei). În cuvântul său, generalul Mircea Vladu, autorul celor două volume, a făcut un scurt istoric al armei geniu la Râmnicu-Vâlcea, și a prezentat marile personalități militare și politice pe care le-a dat această armă.

30 iul. 2024

Mânăstirea Turnu

Documentar, sihăstria apare la începutul secolului al XVII-lea în două acte redactate la Cozia de „Gavriil Lotreanu de la Schit”. După tradiţie, atunci s-au retras din această Mănăstire şase călugări iubitori de viaţă pustnicească, stabilindu-se în peşterile din împrejurimi. Odată cu  sporirea numărului lor, aceştia şi-au construit o bisericuţă de lemn, unde oficiau Sfânta Liturghie şi se împărtăşeau cu Sfintele Taine, respectând astfel rânduiala monahală.

         Ajungând mitropolit al Ţării Româneşti, fostul egumen cozian Varlaam (1663-1665) construieşte aici o bisericuţă din piatră şi cărămidă, cu hramul Intrarea în Biserică a Maicii Domnului, întemeind „Schitul de după Turn”, în anul 1676, luând fiinţă o aşezare monahală statornică, sub oblăduirea Mănăstirii Cozia106.

          Nu se cunosc multe date istorice referitoare la începuturile acestui Schit; chiar documentele privind pe ieromonahul Macarie – primul egumen – au dispărut. Se ştie că în timpul războiului ruso-turc (1716-1718), armata imperială invadează schitul, provocându-i mari daune. Intrând Oltenia sub administraţia austriacă, Schitul Turnu devine independent de Cozia, întrucât se afla în altă „ţară”; singurul avantaj a fost construirea şoselei „Via Carolina”, între Boiţa şi Călimăneşti, uşurându-i astfel legătura cu exteriorul. După pacea de la Belgrad (1739), Schitul Turnu intră din nou sub jurisdicţia Coziei, iar monahii îşi refac aşezământul.

Castrele romane de pe Valea Oltului, dintre Drăgășani și Câineni/ Râul Vadului

-completări ale unor informații mai vechi – «Vâlcea în Epoca romană» și «drumul roman care străbătea Vâlcea de la Sud la Nord»


Capturile de ecran și studiul la care trimitem sunt din „Cercetări Arheologice 28.1, 2021, 9-90”/ «Frontiera romană din Dacia Inferior. O trecere în revistă și o actualizare. 1.»/ autori Ovidiu Țentea Florian Matei-Popescu Vlad Călina.

În prima captură de ecran din colaj vedem în dreapta una dintre vederile vechi din/ despre Vâlcea; este din colecția constituită de noi în cadrul proiectului „Contribuția românească la Biblioteca Digitală Europeana - LoCloud”, sursă pe care autorii studiului o citează corect, profesionist, așa cum este normal. Imaginea redă zona „Masa lui Traian” - Piscul Turnului/ Vârful lui Teofil, dincolo de care se găsește Mănăstirea Turnu, numită la începuturi ,,Schitul de după turn”, după cum de asemenea cititorii noștri fideli își amintesc.

Din întreg studiul la care trimitem, publicăm aici doar selecția în care autorii descriu Castrul de la Nord de Călimăneşti, fost Bivolari (Arutela, Tabula Peutingeriana VIII, 1), jud. Vâlcea (RAN: 167954.01; VL-I-s-A-09562) și ne explică:

Vâlcea în Epoca romană

Alegerea acestui punct pentru strângerea şi pregătirea trupelor romane în vederea viitoarei campanii, se datorează, probabil, şi apropierii de importanta aşezare dacică de la Buridava. Comanda corpului expediţionar a revenit guvernatorului Moesiei Inferior. Prezenţa sa aici este dovedită de cărămizile ştampilate cu însemnele gărzii sale (P.S), pedites singulares. Detaşamente ale acestei unităţi de infanterie specială de gardă au participat la construirea termelor (băi romane) mari şi a altor edificii din zonă, la ridicarea cărora au fost folosite cărămizi cu însemnele unităţii27.

Din armata romană concentrată la Stolniceni, au făcut parte atât soldaţi proveniţi din legiuni, cât şi din trupe auxiliare. Este atestată, prin cărămizi ştampilate şi în contextul pregătirilor pentru cel de-al doilea război împotriva lui Decebal, prezenţa la Stolniceni a soldaţilor din legiunile: I ItalicaV Macedonica şi XI Claudia şi cohortele II Flavia BessorumI Augusta Nervia Pacensis Britonum Milliaria. Este foarte probabil ca din această armată să fi făcut parte şi soldaţi din alte unităţi auxiliare pentru care nu avem cărămizi ştampilate. Un astfel de caz este cel al cohortei I Hispanorum Veterana Quingenaria Equitata. Prezenţa la Stolniceni a unor militari din această unitate este menţionată pe un papirus descoperit în Egipt, cunoscut sub numele de papirusul Hunt28. Din păcate, nu a fost încă identificată, cu exactitate, tabăra în care au staţionat aceste trupe înainte de plecarea lor în campanie. Prezenţa la Stolniceni a unei armate formate din unităţi ale Moesiei Inferior şi aflată sub comanda guvernatorului său, se datorează faptului că teritoriul Olteniei dintre Olt şi Jiu intrase sub jurisdicţia acestei provincii.

29 iul. 2024

Anul revoluţionar 1848 în Râmnicu Vâlcea/ Corneliu Tamaș

Potrivit planului stabilit de Comitetul revoluţionar, ea trebuia să izbucnească în mai multe locuri simultan, atât în Muntenia cât şi în Oltenia şi anume la Bucureşti, în judeţul Prahova, la Teleaga, în judeţul Romanaţi, la Islaz şi în judeţul Vâlcea, la Ocnele Mari1. Era în parte o reluare a planului mai vechi al lui Nicolae Bălcescu şi viza aceleiaşi obiective prin propagarea rapidă a revoluţiei şi punerea stăpânirii în imposibilitate de a reacţiona cu eficacitate.

Proclamaţia citită la 9 iunie 1848 la Islaz devine cartea de temelie a revoluţiei. Câteva zile mai târziu autorităţile judeţene fac cunoscut Magistratului oraşului Râmnic începutul acesteia în ţară. În documentul emis la 14 iunie 1848 se arată că “ziua de 11 iunie” reprezintă “cea mai mare revoluţie care s-a pomenit vreodată” de când “românul şi-a cucerit… drepturile lui”2.

Data de 20 iunie când locuitorii Râmnicului au trăit momentul sfinţirii stindardelor libertăţii naţionale, după constituţie, a fost sărbătorită cu mare fast.

Dimineaţa, la ceremonia organizată la biserica “Tuturor sfinţilor” în cinstea victoriei revoluţiei, au participat noile autorităţi revoluţionare locale, comisarii de propagandă, populaţia ataşată cauzei revoluţiei şi armata. La ieşirea din biserică, autorităţile au fost întâmpinate cu aclamaţii şi urale: “Vivat Constituţia!”.

Demonstraţia populară a continuat pe străzile oraşului, arhiereul Sevastos fiind condus în triumf până acasă3. În Zăvoiul de la marginea oraşului a avut loc o mare manifestare populară. Autorităţile au construit un “umbrar şi o tribună pentru persoanele ce se vor duce la acea solemnitate”. Vorbitorii au făcut cunoscut “duhul şi bunăvoinţa guvernului ce are întru ce atinge de fericirea naţiei”. Pe faldurile celor cinci steaguri naţionale ale Râmnicului fluturau cuvintele:”Dreptate – Frăţie”4.

Râmnicu Vâlcea în anul revoluţionar 184/ Enciclopedia Județului Vâlcea vol. II

În ziua de 14 iunie, la doar câteva zile după ce ştirile despre evenimentele petrecute la 9 iunie 1848 prin lansarea Proclamaţiei de la Izlaz, au ajuns în spaţiul vâlcean, autorităţile judeţene făceau cunoscut magistratului oraşului Râmnic despre începutul revoluţiei în ţară şi despre importanţa zilei de 11 iunie3. Pretutindeni în oraşul Râmnicu-Vâlcea exista o atmosferă deosebită, iar locuitorii erau cuprinşi de pregătiri festive ce se făceau în vederea apropiatei sărbători. La 20 iunie, aveau să  fie organizată o ceremonie la biserica ,,Toţi Sfinţii”, pentru ,,sfinţirea stindardului libertăţii naţionale după noua constituţie”, la care au participat autorităţile revoluţionare locale şi mare parte a populaţiei4. Solemnitatea propriu-zisă în vederea depunerii jurământului, s-a amânat mai bine de o lună, din cauza epidemiei de holeră care bântuia oraşul şi o mare parte din judeţ. Abia la 29 iulie, comisarul extraordinar Dumitru Zăgănescu a putut organiza şi conduce o impresionantă manifestaţie a vâlcenilor5. În frunte cu administratorul de district, cu toţi funcţionarii şi Garda Naţională condusă de căpitanul Grigore Davidescu, locuitorii Râmnicului s-au îndreptat spre o ,,câmpia înconjurată de arbori” din marginea oraşului – locul unde mai târziu se va amenaja primul parc al Râmnicului – ,,ZĂVOI”; aici, organizatorii ridicaseră ,,un umbrar şi o tribună” îmbrăcată în ramuri verzi şi un arc de triumf împodobit cu ghirlande de flori ,,pentru persoanele ce se vor duce la acea solemnitate”6. În entuziasmul general, sunt citite cele ,,21 de puncturi” ale Constituţiei revoluţionare, iar administratorul districtului a ţinut o alocuţiune ,,cu cele mai vii expresii asupra drepturilor naţionale”, la care râmnicenii au răspuns prin ovaţii: ,,Să trăiască Constituţia!” … „Să trăiască poporul român şi guvernul!”. Garda naţională – care se înfiinţase mai înainte la Râmnic, conform programului revoluţiei – a întărit aclamaţiile mulţimii, cu salve ,,de arme detunătoare”7.  La 26 iunie, Garda Naţională din Râmnicul Vâlcea era deja constituită, conducătorul ei fiind căpitanul Grigore Davidescu8. Între cei 200 de oameni ai ei, se numărau şi austriecii stabiliţi în oraş şi înrolaţi voluntar; în scurt timp, s-au înscris 409 persoane9. Procesul de organizare a gărzii naţionale în Vâlcea a înregistrat succese, aceasta datorită administratorului Costache Cerchez, om devotat revoluţiei, care, odată cu îndemnurile sale din 18 iulie, trimitea printr-o adresă magistratului din Râmnic, şi o copie de pe instrucţiunea privind organizarea noii instituţii. În acordurile muzicale ale fanfarei locale, participanţii la grandioasa manifestaţie au trecut apoi pe sub simbolicul arc de triumf împodobit cu flori  şi cu faldurile tricolore. Un eveniment de mare atracţie a zilei de 29 iulie, a constituit-o, însă, corul alcătuit din învăţători, preoţi şi tineri seminarişti, condus de Anton Pann: ,,Într-acest pompos constituţiu – va scrie mai târziu comisarul Dumitru Zăgănescu în raportul său – aflându-se şi dumnealui Anton Pann, profesor de muzichie, împreună cu câţiva cântăreţi de ace[e]aşi profesie, au alcătuit o muzică vocală cu nişte versuri prea frumoase puse pe un ton naţional plin de armonie şi triumfal, cu care au ajuns entuziasmul de patrie în inimile tuturor cetăţenilor10. Istoricii vâlceni (dar nu şi cei din Braşov sau din alte zone ale ţării!) au presupus că „versurile prea frumoase” aranjate pe muzică de Anton Pann, nu ar fi fost altceva, decât cântecul Deşteaptă-te române!, pe versurile lui Andrei Mureşanu (Un răsunet)11, devenit unul dintre cele mai populare imnuri ale României şi păstrat în actualitate ca imn naţional. Membrii Gărzii au cinstit noua ordine revoluţionară prin salve de puşti trase cu ocazia depunerii jurământului pe noua Constituţie; a urmat o fastuoasă sărbătoare, la care au participat întreaga populaţie a oraşului şi reprezentanţii gărzilor din localităţile judeţului12.

26 iul. 2024

Contribuții vâlcene la Istoria României/ Pia Pleșoianu Brătianu

Destinele unei naţiuni sunt hotărâte de deciziile marilor personalităţi ivite din sânul acesteia. În acest context ţinuturile vâlcene şi-au adus un mare aport prin personalităţile născute pe aceste meleaguri şi ale căror decizii în momentele cruciale ale istoriei au decis destinul României moderne.

Una dintre marile personalităţi vâlcene, pe nedrept uitată şi cenzurată multă vreme prin vitregiile istoriei, a fost Pia Brătianu, născută Pleşoianu. Marea anonimă s-a aflat mai bine de o jumătate de secol, alături de soţul ei şi apoi de fiul lor, în vâltoarea celor mai importante momente legate de făurirea României moderne şi destinele ei viitoare. Importantele realizări istorice şi politice în devenirea României începute la sfârşitul primei jumătăţi a secolului al XIX-lea sunt legate de vigoarea şi deciziile acestei mari dinastii a Brătienilor.

Caliopia, pe numele de botez Ecaterina (Caterina)[1], a venit pe lume la 20 iulie 1841 la Mihăeşti, judeţul Vâlcea, fiind primul copil al pitarului Luca Pleşoianu şi al Eugheniei, născută Capeleanu. Deşi informaţiile privind arborele genealogic al boierilor Pleşoieni, mari proprietari de moşii la Mihăeşti, şi al Capelenilor din Râmnicu-Vâlcea, nu sunt prea bogate, din însemnările şi documentele vremii aflăm câteva date cu privire la strămoşii Piei.

22 iul. 2024

Românizarea fondului de comerț evreiesc în Râmnicu Vâlcea în timpul guvernării legionare

S-a scris, pe bună dreptate, „istoria este ştiinţa nefericirii oamenilor”[1], iar violenţa secolului trecut pare să confirme acest lucru în mod elocvent. Martor a două războaie mondiale, a două doctrine – nazismul şi comunismul – care au transformat crima în masă în mijloace de a-şi stabiliza puterea, spiritul şi evenimentele secolului trecut au afectat puternic şi societatea românească. Nemilosul „război al raselor” şi-a consumat, din păcate, un trist episod şi în ţara noastră. Preluarea puterii de către generalul Antonescu, la 6 septembrie 1940, a impus un nou regim politic în România. În privinţa caracterului acestuia, Generalul afirma: „am constituit un regim de dictatoră în Țara Românească, trebuie să ne folosim de toate avantajiile pe care acest sistem ni le oferă, nu să avem toate dezavantajiile dictaturii, fără să avem nici un folos de pe urma ei”[2]. 

În domeniul economic, noul regim totalitar a urmărit două aspecte: „pătrunderea elementului românesc în viaţa economică a Statului, în mod progresiv și succesiv, așa încât să nu dărâmăm structura economică a Statului” şi „purificarea atmosferei de elementele iudaice”[3]. Un rol important în realizarea acestui deziderat l-a jucat acţiunea de românizare. Au existat însă, în privinţa modului de realizare a acestui proces, diferenţe mari de concepţie între Antonescu şi Mişcarea Legionară, care nu scuză însă premisele de la care a pornit o sarabandă a violenţei împotriva unor semeni pe motive rasiale. Generalul urmărea o eliminare progresivă a elementului evreiesc din viaţa economică într-un mod în care „să nu se producă perturbări în viața statului, cari să ducă la prăbușiri. Deci pe jidani îi vom despăgubi acum, chiar dacă mai târziu le vom lua proprietăţile urbane din mână, așa cum le-am luat pe cele rurale. Și acest lucru îl vom face de sus în jos, adică vom lua întâi fabricile, magazinele și, pe urmă, proprietățile mai mici”[4]. Legionarii, în schimb, erau adepţii unei infuzii imediate de element românesc în locul celui evreiesc în sectorul economic, acţiunile acestora dând naştere la numeroase abuzuri şi la acţiuni arbitrare împotriva proprietarilor evrei. Acţiunile legionarilor – tâlhării, jafuri, omucideri – erau în atenţia şefului statului, care reproşa miniştrilor legionari „năzbâtiile”[5] acestora: naţionalizarea fondului de comerţ al evreilor, distrugerea comerţului şi a creditului, stocurile mari create la întreprinderi în lipsa comenzilor pentru mărfuri din partea comercianţilor îngrijoraţi de acest climat de incertitudine în privinţa afacerilor.

18 iul. 2024

Emil Volkers (1831–1905), un pictor în slujba lui Carol I/ de Macrina Oproiu

<<Abstract: Emil Volkers, less famous in Romania, was one of the greatest 19th century German horse painters. After 16 years of passionate study at prestigious German Academies of Fine Arts (Dresden, Munich and Dusseldorf), he gained fame as an exquisite horse painter. Starting with 1868, the artist made his debut as Royal Painter at the Court of Charles of HohenzollernSigmaringen, Ruling prince, then King of Romania. He provided the Ruling prince with various commissions, such as portraits, battle and rural scenes, horse portraiture. Between 1877–1878, during the Independence War, Volkers – like many other local artists – accompanied the Russian-Romanian army on the battlefield for capturing equestrian royal portraits. His fascination with the Romanian picturesque landscape was depicted in numerous, exquisite paintings. The German artist showed great interest in our local traditions thus drawing fascinating rural compositions. His paintings depicting peasants riding horses, wearing colorful traditional outfits, gipsy nomads symbolize the highlight of his rural subjects. Some of his paintings are now showcased in the most important art museum of Romania, in a Royal residence, as well as in many private collections. During the last decade, the artist’s work gained recognition and value on the art market. Our intention is to highlight these works of art and to emphasize their artistic value, along with putting Volkers in the place he duly deserves in the Romanian patrimony.

Dintre toţi pictorii documentarişti, pe care îi menţionează istoriografia de specialitate, patru nume ocupă un loc distinct, datorită preocupărilor lor artistice similare, cu variaţii care ţin de temperamentul şi măiestria fiecăruia în parte: Carol Popp de Szathmari (1812–1887), Amedeo Preziosi (1816–1882), Henri Trenk (1818–1892) şi Emil Volkers (1831–1905). Traseul lor artistic de la pictura bataillistă, la portret şi pictura de gen le-a conferit locul binemeritat în etapa de pionierat a vieţii noastre artistice. Dacă Szathmari, Preziosi şi Trenk au suscitat în ultimii ani interesul nemijlocit al cercetătorilor, care le-au valorificat creaţia prin volume, articole şi expoziţii de autor, despre Emil Volkers s-a scris foarte puţin la noi. Opera sa a fost pe nedrept redusă la genul deloc ofertant al picturii animaliere. Deşi foarte populară în Germania secolului al XIX-lea, pictura animalieră este privită azi ca o pictură de nişă. Însă preocupările sale artistice transcend către portret şi pictura de gen, scenele sale rurale, desfăşurate în peisaje deschise, pline de culoare întregind palmaresul său artistic. 

17 iul. 2024

Ciprian Rus/ ,,Mari libavnici ai literaturii române: Anton Pann”

<< – Tot românul află despre el când vine vorba despre mobilizatoarea melodie a imnului național: Anton Pann, nume de personaj mai degrabă decât de scriitor, asociat unei fațe șăgalnice, imposibil de uitat, chiar dacă lecțiile de la școală nu ne învață mai nimic despre el. Anton Pann ne-a lăsat mai mult decât muzica imnului: îi datorăm versurile din „Steaua sus răsare”, pe care, de două secole, le cântă fiecare generație de copii. Tot el ne-a lăsat tomuri întregi de snoave savuroase, pe care și Alecsandri, și Eminescu, și Caragaiale le-au sorbit cu nesaț. Ne-a mai lăsat parfumul cu miresme balcanice al lumii mahalalelor vesele și-a cântecelor de inimă albastră, stropite cu vin la carafă. Dar ne-a lăsat și o biografie colorată, cu întâmplări de măsura farmecului său de povestitor, peste care am dat, luând urma anilor săi de tinerețe, la Râmnicu Vâlcea, unde a locuit în mai multe rânduri. Între toate, o poveste de dragoste cum nu mai e alta în literatura română: povestea de amor dintre un tânăr dascăl de muzichie bisericească și o măicuță de mânăstire. O poveste aventurosă, pasională, plină de tremur și de farmec, întocmai în felul eroului ei: Anton Pann –

 Mândru ți-i ficiorul, jupân Pann! Mai frumos ca o fată!”, îl întâmpină vameșii ardeleni, la graniță pe Anton Pann. Sclipirile din ochii jupânului luminează și mai bine, în noapte, chipul ficiorului, tânăr și roșu în obraji, conturat frumos de feștilele husarilor. Anton Pann privește cu drag de-a dreapta sa: un zâmbet larg îi încovrigă mustața sârmoasă înspre pomeți. Îi știe bine pe vameșii dinspre Ardeal și le răspunde îndatoritor, cu vorbe mieroase, pe limba lor, în timp ce-și petrece mâna, părintește, prin ciuful ficiorului. Așezați pe două rânduri, husarii petrec, cu priviri înțepate, trăsura tocmită în pripă dinspre Râmnic către Brașov.

Anton Pann/ „Între spiritul balcanic și mirajul Europei ”

Cronologie biobibliografică de Monica Rozvita Cosac/ Biblioteca Judeţeană „Antim Ivireanul” Vâlcea, 15 febr. 2019

  • 1796  = se naste la Silven (estul Bulgariei, un targ prosper)

  • nume =  Antonie Pantoleon (Pandoleon), Petrov(eanu)

  • parintii: Pantoleon (Pandeleon) Petrov(eanu), aroman, român macedonean sau roman

  • mama: Thomaida, era grecoaica

  • incepand cu 1830, va semna Anton Pann (mai intai Pan)

  • lipsa datelor biografice din primii 20 de ani de viata = o viata intre legenda si mit

  • cei trei baieti au crescut in casa parinteasca (primul si-a ales meseria tatalui, al doilea a invatat algebra, iar cel mic, Antonache, a fost dat in grija dascalului din sat care l-a invatat citirea si scrierea)

  • in timpul razboiului ruso-turc, mama si cei trei orfani se stabilesc la Chisinau-  fratii mai mari se inroleaza in armata otomata-  cad in lupta de la asediul Brailei; la Chisinau, mama isi vede singurul fiu ramas in viata angajat corist la biserica cea mare din Chisinau

Manuscrisele muzicale bisericești din Biblioteca Mănăstirii Dintr-un Lemn/ Vâlcea

Una dintre numeroasele mănăstiri vâlcene în care a fost promovată cântarea de cult de tradiţie bizantină este Dintr-un Lemn, aşezământ de maici unde, în a doua jumătate a secolului al XVIII-lea, a fiinţat o şcoală de pregătire a viitorilor preoţi şi pentru bisericile ortodoxe din Transilvania, în condiţiile asupririi habsburgice. După adoptarea reformei hrisantice a muzicii bisericeşti de către Biserica Românească şi iniţierea procesului de „românire” a cântărilor[1], în 1816 şi respectiv 1919, mănăstirea Dintr-un Lemn a devenit un adevărat laborator de învăţare, traducere, redactare şi interpretare a imnelor religioase specifice cultului divin public ortodox. Pentru ţinutul vâlcean, iniţiatorul acestui proces artistic, cultural şi naţional a fost cunoscutul Anton Pann (1797-1854), profesor, poet, traducător, compozitor, copist şi editor de numeroase lucrări de muzică bisericească. Acest artist desăvârşit al şcolii româneşti de muzică bisericească, din deceniile trei, patru, cinci şi şase ale secolului al XIX-lea, a predat psaltichia la şcoala de cântări a acestei mănăstiri şi a lăsat aici o bună parte din opera sa în manuscrise.

 

         În rândurile care urmează, prezentăm, pe scurt, manuscrisele muzicale aflate, în prezent, în biblioteca acestei mănăstiri şi cercetate de către autorul acestor rânduri.[2]

15 iul. 2024

Vama de la Râmnic

Situat pe unul dintre principalele drumuri comerciale care legau Transilvania de lumea balcanică, Râmnicul a fost încă de la începuturile organizării administrativ-teritoriale a Ţării Româneşti punct de vamă românească înainte de graniţă.

În 1439, Vlad Dracul acordă negustorilor din Polonia, Galiţia şi Moldova libertatea comerţului în Ţara Românească şi de tranzit spre peninsula balcanică, comercianţii plătind vamă excepţională la Râmnic (doi florini ungureşti) şi vamă ordinară în celelalte oraşe (325).

Neplata vamei sau sustragerea de la plata acesteia ducea la confiscarea mărfii celor în culpă, hotărârea având un caracter definitiv, neputând fi eludată de nici o hotărâre a demnitarului de resort şi nici de domnie. În acest sens, Vlad Vintilă îi scrie burgermeşterului Sibiului cu privire la 10 boi reţinuţi la Râmnic, despre care faptă s-au plâns negustorii sibieni. Domnul menţionează că actul este legal, sub motivul că „au fugit cu vama“, pentru că hotărârea domnească este „... că cine va fugi cu vama dintre oamenii domniei tale sau ai domniei mele şi îi va prinde, să i se ia vitele sau toată averea“ (326).

Puţinele menţiuni documentare cu privire la operaţiunile vămii râmnicene ne determină să credem că ea şi-a desfăşurat activitatea fără incidente, fiind respectată atât de negustorii români, cât şi de cei aflaţi în tranzit. Punctul de vamă este menţinut şi în condiţiile integrării Olteniei administraţiei austriace între anii 1716 şi 1739. În raportul pe care îl trimite Ignaţiu Haan către Camera aulică la 30 octombrie 1719 este citată şi vama de la Râmnic (327). Vama de la Râmnic avea în timpul austriecilor ca filială Arxavia (328), iar în competenţa sa intra un teritoriu cuprins între Zăvideni şi mănăstirea Cozia, pe o distanţă de 14 ore de mers (329). Vama avea în fruntea sa un vameş, ajutat de doi călăraşi. Vameşul primea pentru munca efectuată 150 de florini renani (330), iar călăraşii primeau câte 60 de florini renani (331). În primiim trei ani ai administraţiei austriece vameşii au fost români, ca după 1719 să fie înlocuiţi cu transilvăneni sau austrieci. În 1719 a fost propus ca vameş la Râmnic George Szabo în locul lui Petru Dobra, trecut ca translator la inspectorat (332), regăsindu-l ca vameş în 1725 (333). Cu ocazia noii organizări a vămilor apar şi călăraşii, iar pe cel râmnicean îl cheamă Petru Fold (334).

După reîntoarcerea Olteniei sub administraţie românească, răspunzător de activitatea vămii şi de strângerea taxei vamale este pârcălabul, care îndeplinea funcţia pe baza unei cărţi domneşti, fiind ajutat de ispravnici şi de căpitanii de târg (335).

Importanţa vămii râmnicene creşte după ce este deschisă Via Carolina, cale modernă de traversare a Carpaţilor, de-a lungul defileului Oltului, cu care ocazie mai mult de jumătate din comerţul transilvănean cu Ţara Românească şi lumea balcanică trecea în mod obligatoriu prin Râmnic. Punctul de vamă îşi desfăşoară activitatea cu regularitate în tot veacul al XVIII-lea, fiind respectat şi temut de negustorii de toate seminţiile.

Înstrăinarea registrelor vamale şi pierderea lor îngreuiază reconstituirea unui istoric exhaustiv a vămii râmnicene. La 29 aprilie 1778 îl găsim ca martor pe Vasile biv vel vameş (336).

Ultimele date pe care le-am putut identifica cu privire la problema pusă în discuţie sunt din 1785, când Henrion - comandantul vaselor companiei J.I. Pürhcher, ce navigau pe Olt - plăteşte la Râmnic vamă 5% şi 1792, când toate mărfurile în trecere prin oraş plătesc aici „vama românească" (337).

Sursă selecție: vol. <<Veacul de aur al Râmnicului>>/ Meşteşugul prelucrării hârtiei/ de Nicolae Bănică-Ologu, Editura OscarPrint 2000.

Foto ilustrative din colaj una câte una cu explicații (+ linkuri spre informații suplimentare) - la această legătură.

___________

325 F.C.P.C.N.

326 Ibidem.

327 Ibidem, astăzi Muzeul judeţean Buzău.

328 Ibidem.

329 Dariu Pop, op. cit., p. 54.

330 V. Molin, op. cit.

331 P. Constantinescu-Iaşi, op. cit/, Idem, Tipărituri vechi româneşti necunoscute, în Arhiva“, extras 1931, p. 4.

332 V. Cărăbiş, Biserici de pe valea Jaleşului, în „M.O.“, an X (1958), nr. 3-4, p. 366.

333 P. Constantinescu-Iaşi, op. cit., p. 4.

334 V. Literat, op. cit., p. 10.

335 F.C.P.C.N.

336 Ibidem.

337 T.G. Bulat, Inscripţii din bisericile Olteniei, în „M.O.“, an. IV (1925), nr. 17, p. 60-61.    

____

#bibliotecivalcene #memoriesicunoasterelocalaValcea #memoriavalceana #istorielocala #mostenireculturala #Valcea #Educație #Valceaculturalheritage #Valceaculturalmemory #istorielocalavalcea

12 iul. 2024

Dincolo de nisipuri/ Fănuș Neagu

Tatălui meu, care a aşteptat gârla

Era în 1946, an de secetă cumplită, Şuşteru nu mai văzuse pic de tutun de patru zile. Ca să fumeze, într-o zi rupse un smoc de frunze de iederă din rugul care îmbrăca faţa casei, le fărâmă între degete şi-şi umplu luleaua. Avea ochii cârpiţi de somn, fiindcă, deşi era trecut de amiază, abia se sculase din pat. „Al dracului, se gândi, pierzi o noapte la priveghi şi nu-ţi mai vii în fire pe urmă două zile”. Nevasta, soacra, copiii lipseau de acasă. „Sânt după mâncare, îşi zise, s-au împrăştiat prin sat ca făina orbilor”.

Şi ieşi în drum, mic şi slab, cu cămaşa atîrnîndu-i peste pantaloni. Avea poftă să mănînce o legătură de lăptuci: dormind visase c-a plouat şi că i-a înverzit grădina de zarzavat ca în anii buni. De două veri ţinea seceta, nu se deştepta o dată fără să poftească de mîncare un lucru de care nu putea să facă rost. „Se vede treaba, îşi zicea, că visele se nasc în stomac şi urcă să moară în gură. Bine-ar fi, zău, să nu le aibă deloc”.

- Şuştere dă, mă, şi mie să trag un fum.

Îl strigase dascălul satului. Despre dascăl toată lumea zicea că şi-a pierdut minţile din pricina foamei. Ziua întreagă sta pe marginea şanţului cu picioarele adunate sub el, mesteca măcriş, dacă avea, şi îngâna într-una, uitându-se la cerul gol de nori, un rând dintr-o carte de rugăciuni: Dumnezeule care dormi în pădurea de dafin”.

- Nu-i tutun, mă, îi răspunse Şuşteru, e o buruiană, pute şi te ustură pe gât. Privi uliţa în lung. În dreptul primăriei, o femeie aduna baligă într-o roabă ca să lipească prispa casei. Sub salcâmul de lângă podişca dată cu var, un câine se scutura de pureci. La fierărie potcoveau un cal. Mirosea a copită arsă.

11 iul. 2024

Cel mai reușit proiect de promovare a Brezoiului/ Văii Lotrului, realizat până în prezent

#memoriavalceana reține și promovează astăzi cel mai reușit proiect de marketing realizat vreodată pe teritoriul județului nostru. El aparține companiei Soft Smartketing, în speță mai vechiului nostru ,,prieten online” Andrei Vatca, originar din Brezoi. Excepționala creație multimedia oferită (de) ieri ,,satului mai mare care a devenit lumea” are ca obiectiv promovarea Brezoiului/ Văii Lotrului și a fost întocmită pe tehnologie Flipsnack, cu resurse informaționale (la care avem acces cu toții, fiecare utilizându-le cât și cum ,,ne duce mintea”), totul ,,completat” de profesionalism și multă, multă pasiune.
Pentru vizualizarea întregului conținut multimedia (cu video, sunet și linkuri către informații complete) trebuie accesat linkul anunțat aseară de către Andrei.
Anunțul public al realizatorului proiectului este la această legătură, iar realizatorul așteaptă păreri, sugestii și cât mai multe distribuiri!  🙏👏    

____
#memoriesicunoasterelocalaValcea #memoriavalceana #istorielocala #mostenireculturala #Valcea #Educație #Valceaculturalheritage #Valceaculturalmemory #istorielocalavalcea #Brezoi! #TravelRomania #DescoperaRomania #Turism #Aventura #Cultura #ExploreBrezoi #RomaniaFrumoasa #Calatorii #BroșurăDigitală #IstorieȘiCultură

10 iul. 2024

Sate vechi cuprinse în hotarul oraşului Râmnicului Vâlcii din sec. XIV-XV/ Aurelian Sacerdoțeanu

<< ...vechiul Rîmnic din Deal ocupa platforma care prelungeşte dealul Capelei. O spun documentele de mai tîrziu cu toată claritatea, dar o spun şi urmele materiale. Mai întâi aci se încrucişează drumurile N-S şi E-V: fosta stradă Traian azi V.I. Lenin şi concurenta ei Calea Dorobanţilor azi general Praporgescu, cu Calea Călăraşilor, azi Ştirbei Vodă care ramificîndu-se ajunge la Olt fie pe ulița de sub Capela, fie pe ulita care ocoleşte platforma unde este acum parcul central. În al doilea rînd, cu toate modificările ulterioare, aici sînt străzile cele mai dese, bisericile cele mai vechi, Domneasca şi Bărăţia, cum și piața triunghiulară de tip medieval din centru.

Alături de acest Rîmnic s-a dezvoltat de timpuriu şi oraşul din vale, care de fapt s-a născut din satul Uliţa. Apoi s-a întins în mod natural peste Licura şi peste lnăteşti, ultimul fiind încă prezent în topografia oraşului. Toate acestea merită atenţia deosebită fiindcă sînt tot aşa de vechi ca şi Rîmnicul.

Hinăteşti (Inotești) apare la 20 mai 1388, când se vorbeşte de „curtea la locul Hinateșilor” dăruită Coziei; îndata i se spune şi sat cu hotar pînă la Troian şi pînă la apa Rîmnic (18). Informaţia privitoare la „curte" este foarte preţioasă fiindcă presupune a fi fost a unui feudal, adică boier mare, care nu a putut ajunge în această treaptă într-o singura generație. Mai mult, acum familia boierului care avusese această curte era pe cale de dispariţie, ceea ce face posibilă trecerea ei în domeniul Coziei. Deci vechimea acestei curţi poate să aibă înainte cel puţin două-trei generații. Cum este ştiut că un mare feudal la curtea sa avea şi biserica sa la care slujoa preotul său, avem tot dreptul să credem că biserica aceasta era tot așa de veche. Trecând curtea pe seama mănăstirii Cozia va trece și biserica ajungînd astfel metocul ei.

9 iul. 2024

Veacul de aur al Râmnicului/ Meşteşugul prelucrării hârtiei/ de Nicolae Bănică-Ologu

<<...meşteşugul prelucrării hârtiei, acest cântec de lebădă al istoriei râmnicene. Moara de hârtie de la Râmnic fost una dintre preocupările ştiinţifice a multor istorici reputaţi ai neamului. V.A. Urechia, bazându-se pe predoslovia Antologhionului tipărit în 1643 la Câmpulung, sub îngrijirea lui Udrişte Năsturel, a demonstrat că Matei Basarab a ridicat în Ţara Românească şi o „fabrică" de hârtie238. Athanasie Mironescu, autorul monumentalei istorii a Eparhiei Râmnicului Noul Severin, folosindu-se de condica veche a episcopiei Râmnicene citează şi dânsul moara de hârtie239. Dacă existenţa acestei mori a fost demonstrată de documente, o puternică dispută s-a purtat asupra locului unde a fost amplasată. Nicolae Iorga, care la început a contestat existenţa acestei mori240, revine asupra afirmaţiei făcute, restabilind adevărul istoric în faţa probităţii izvoarelor, cu menţiunea „şi totuşi această moară a existat, şi anume prin părţile oltene"241. Interpretând porunca domnească a lui Constantin Brâncoveanu, o localizează în apropierea mănăstirii Cozia. Varianta propusă de marele cărturar e combătută rapid de Virgil Drăghiceanu, care susţine că „instalaţia morii de hârtie trebuie să fi fost în satul Ruda de azi, în judeţul Argeş (după împărţirea administrativă antebelică, azi în judeţul Vâlcea - n. B.O.) pe Olt, în faţa haltei Govora"242, acolo unde se afla ctitoria boierilor Rudeni. în dispută au mai interve­nit Toma G. Bulat, care o localizează la „o foarte mică distanţă spre miazăzi de Râm­nicul Vâlcii"243, Mihai Popescu, care o relocalizează la Călimăneşti, bazându-se pe hrisovul domnesc din 4 aprilie 1646244, şi C.N. Mateescu, care o aduce mai aproape spre Râmnic, la Olteni, gândindu-se probabil şi la ipoteza existenţei aici a primu­lui sediu al episcopiei râmnicene245.

8 iul. 2024

Interiorul casei țărăneşti vâlcene

În studiul arhitecturii interiorului din Vîlcea, ca şi din întreaga ţară, cercetătorul se iz­beşte de o mare dificultate. Tradiţiile, încă vii, dacă nu in viaţa cotidiană, măcar în memoria comu­nităţii constituie în multe cazuri singurele elemente pe baza cărora se pot reconstitui anumite aspecte de mult dispărute. Faptul că locuinţa, dar mai ales obiectele componente ale interiorului, confecţio­nate din materiale perisabile, n-au rezistat vicisitudinilor vremii, face imposibiăl o reconstituire exac­tă pe o perioadă îndelungată. Lipsa unui material foarte vechi care să facă posibilă cercetarea arhi­tecturii interiorului locuinţei ţărăneşti în toată complexitatea ei obligă cercetătorul să ia ca bază epoca de înflorire a artei populare din veacul al XVIII-lea, evident ţinînd seama, în acelaşi timp de vestigiile arheologice, de documentele existente, de puţinele mărturii cu privire la locuinţă.

Observînd pe o perioadă de circa 200 de ani interiorul locuinţei ţărăneşti, constatăm condi­ţionarea lui de mediul natural, de ocupaţii, de stadiul dezvoltării tehnicii la un moment dat, de schimburile culturale. Soluţiile adoptate pentru repartizarea spaţiului şi pentru organizarea diferitelor obiecte legate de desfăşurarea vieţii gospodăreşti ilustrează în modul specific de organi' zare a familiilor şi, în acelaşi timp, spiritul lor inventiv, ingeniozitatea şi dragostea lor pentru frumos. Interiorul poartă de asemenea amprenta puternică a opiniei comunităţii respective cu privire la ce trebuie să cuprindă şi cum trebuie să fie amenajat.

Selecţionînd datele culese pe teren, în vederea determinării caracteristicilor arhitecturii interiorului, constatăm pentru perioadele îndepărtate, o mare unitate manifestată prin prezenţa unor elemente componente în tot spaţiul românesc, explicabil printr-un fond cultural străvechi. Pe baza acestui fond s-au cristalizat, ca urmare a condiţiilor social-economice şi istorice diferite, a orientării schimburilor culturale în direcţii deosebite, stilurile zonale pe care le constatăm astăzi.

4 iul. 2024

Video: Veniamin Micle - Medalion aniversar 65 ani (în 2004)/ Mânăstirea Bistriţa/ Vâlcea



Repere bio-bibliografice*

Părintele arhim. Veniamin Micle a publicat 611 titluri, dintre care 103 cărți, 98 de studii, 322 de articole, 3 comunicări, 18 predici, 14 reportaje, 32 însemnări-comentarii, 31 de recenzii. Născut în ziua de 7 iulie 1939, în satul Plopiș, comuna Sisești, județul Maramureș, este unul din cei 6 copii ai familiei Timoftei și Eudochia Micle, descendenți, atât pe linie paternă, cât și maternă, ai unor ilustre și vechi familii de nobili români. A urmat studiile primare în satul natal, cele gimnaziale în alte două sate, iar primul an de liceu la Școala Medie Tehnică Mecanică din Satu Mare. Din cauza desființării unității de învățământ, a fost repartizat cu bursă la Liceul „Mihai Eminescu”, însă tânărul Valer a dorit să urmeze vocația monahală. A intrat ca novice la Mănăstirea „Sfânta Ana” din Rohia, îndrumat duhov­nicește de protosinghelul Iustinian Chira. A urmat cursurile Seminarului Teologic din Cluj, institutele teologice din Cluj și București. A urmat ­cursuri de specializare la Facultatea de Teologie Catolică din Strasbourg. După revenirea în țară, a fost numit profesor la Seminarul Teologic Special din Curtea de Argeș, apoi asistent la Catedra de omiletică și catehetică a Institutului Teologic din Sibiu. A aprofundat studiile la Institutul Teologic Ecumenic „Tantur” din Ierusalim. A revenit în învă­ță­mân­tul teologic din țară, și anume la Seminarul Teologic „Sfântul Grigorie Teologul” din Craiova, ulterior fiind numit director al Seminarului Teologic din Bu­curești. A re­nunțat la activitatea din învă­țământ la vârsta de 40 de ani, retrăgându-se la Mănăstirea Cozia, unde stareț era părintele arhim. Gamaliil Vaida. A fost numit apoi de Preasfinţitul Părinte Iosif Gafton mare eclesiarh al Catedralei Episcopale, iar apoi și-a depus contribuția culturală și duhovnicească pentru reînvierea obștii monahale, recuperarea și restaurarea clădirilor și bunurilor de patrimoniu ale Mănăstirii Bistrița.

Resursă electronică din colecţiile Bibiotecii Judeţene „Antim Ivireanul” Vâlcea; filmare din 
2004, realizată de Valentin Şchiopu-Mateiu/ Secţia Multimedia a BJA, la Mânăstirea Bistriţa.

Vizionare video direct la adresa de găzduire.

3 iul. 2024

Arta populară din Vâlcea/ Arhitectura

<<Arhitectura

Nu în toate regiunile ţării noastre se poate vorbi de o integrare a construcţiilor în domeniul creaţiei artistice populare în gradul, înalt, şi la modul, complex, în care aceasta are loc în Vîlcea. Casa vîlceană şi tot ce ţine de mediul construit al omului din acest ţinut poartă pecetea unei intense şi continui preocupări de ordin estetic, mergînd de la grija pentru detaliul mărunt al ornamentaţiei pînă la încadrarea armonioasă în peisaj, însuşire supremă a unei opere arhitectonice. Celui ce ar trece grăbit prin acest ţinut uneori anevoe de străbătut, cu drumurile luînd pieptiş coaste înalte sau urcînd pe văi înguste, poate că nu i-ar apărea dintr-odată calităţile mai sus amintite; dimpotrivă, impresia dintîi ar fi aceea a unei anume austerităţi mai ales în jumătatea nordică a judeţului, aşa ar fi îndemnat să gîndească trecătorul. Privind însă mai cu luare aminte şi, fireşte, zăbovind mai mult în satele vîlcene, umblînd nu numai pe şoselele de pe văi ci urcînd şi pe drumurile de care (care/ căruțe – n.n.) şi pe potecile de pe plaiuri, ar putea vedea cu încîntare vastele panorame deschise peste culmile acoperite cu păduri la adăpostul cărora se ivesc, albe, casele aşezărilor risipite pe mari distanţe. Încet-încet, ar putea observa că locul fiecărei case a fost parcă ales, că gospodăriile îşi desfăşoară acareturile după anume reguli, că, în sfîrşit, satele în întregul lor ocupă locurile cele mai prielnice, pe umerii adăpostiţi de păduri ai dealurilor, pe terasele înalte suspendate deasupra luncilor rîurilor, în văgăunile ferite din calea vînturilor de miazănoapte. Va mai putea vedea o alcătuire armonioasă a locurilor de cultură, vatra fiecărui sat avînd grupate spre pildă livezile de pruni, fîneţele şi terenurile arabile, cîte vor fi fiind. Iar dacă, întîmplător, privitorul ar şti să citească şi istoria socială înscrisă pe faţa pămîntului, ar înţelege repede, din împărţeala ordonată, geometrică, a „curelelor” lungi şi înguste, de străveche proprietate, ar înţelege, zicem, că se află într-un ţinut moşnenesc, de sate libere. Toate aceste împrejurări la un loc oferă explicaţia existenţii unei preocupări estetice în domeniul construcţiilor vîlcene. Este vorba de o preocupare modelată de-a lungul multor generaţii de oameni trăind de secole pe acelaşi pămînt strămoşesc. Cu alte cuvinte, ne aflăm în prezenţa unei tradiţii cristalizate în nenumăratele forme ale culturii materiale şi spirituale ale poporului român, printre ele şi cele ale arhitecturii. Ca şi în alte ţinuturi româneşti, de o parte şi de alta a Carpaţilor, această tradiţie a folosit şi în Vîlcea mai ales lemnul pentru construirea nu numai a caselor, ci şi a nenumăratelor altor feluri de construcţii şi de unelte. Pînă azi se poate vorbi de o adevărată „civilizaţie a lemnului” , care dăinuie în forme admirabile, unind funcţiile utilitare cu înfăţişarea artistică.



Tradiţia arhitectonică a lemnului s-a transmis si s-a combinat si cu traditia marilor construcţii medievale de zid, Vîlcea cunoscînd pe teritoriul său cîteva dintre cele mai vechi şi mai reprezentative monumente româneşti, cum ar fi Cozia şi Bistriţa, Arnota şi Hurezul, alături de multe altele de proporţii mai m odeste, dar învestite cu aceleaşi remarcabile însuşiri. Po ate că această unitate de concepţie, identificabilă la monumente de diferite categorii, reprezintă una din caracteristicele cele m ai de preţ ale artei construcţiilor din Vîlcea. De la cele mai umile adăposturi sau acareturi pînă la locuinţa ţărănească şi de la curţile şi conacele boiereşti pînă la edificiile mănăstireşti cu amplu program arhitectural, toate construcţiile vîlcene au un anumit stil. Constatarea se impune pornind chiar de la acel fundamental fapt de arhitectură care este înscrierea în peisaj, moment esenţial în arta construcţiilor, fără greş realizat în arhitectura Vîlcii. Opriţi-vă şi adm iraţi poziţia complexului de artă brîncovenească de la Hurez, ale cărui monumentale edificii albe se reliefează în haina de un verde în tunecat al pădurii învăluitoare, sau uitaţi-vă la impunătoarele siluete ale celor două cule de la Măldărăşti, profilate pe orizontul deschis spre sud al văii Luncavăţului, sau mai ales priviţi la nenumăratele case ţărăneşti cu pereţii strălucind de albeaţă sub acoperişul înalt şi cenuşiu de şindrilă, aşezate, fiecare, în aşa fel, încît să poată fi privite din d ep ărtare ca spre a-şi arăta perfecţia volumetrică. Folosirea optimă a terenului şi a mediului geografic în general, ca prim ă coordonată funcţională, înţelegerea am p lasării unor volum e construite în aşa fel încît să evite aglomerarea greoaie, menajarea perspectivelor şi păstrarea unei anume rezerve faţă de vecini, care înseamnă mai mult discreţie şi delicateţe decît izolare şi închidere şi, mai ales, niciodată ostilitate, sînt atîtea trăsături sufleteşti ce se pot descifra în peisajul construit vîlcean şi, deci, românesc.

Aceste însuşiri încorporate veacuri de-a rîndul în materialul nobil al lemnului de stejar şi de brad, continuă să-şi afirme prezenţa şi în materialele noi ale vremurilor moderne. Este în aceasta tocmai o dovadă a caracterului permanent al calităţilor psihice şi nu num ai o reflectare a posibilităţilor unui material, arhitectura fiind şi ea — parafrazînd celebra vorbă a lui Amiel (1852) „un paysage quelconque est un etat de l’âme“ — o „stare de spirit“. Tocmai de aceea, noua arhitectură a satelor vîlcene păstrează vechile însuşiri fundamentale, lucru ce ne îndreptăţeşte speranţa în realizarea vastului proces de sistematizare rurală.

Dacă aspectele mai sus evocate ţin mai ales de o creaţie colectivă întinsă pe durate lungi de vreme, măsurabile cu secolele, şi care alcătuiesc mai ales un fel de fundal pe care se proiectează obiectele de arhitectură concrete, există o altă serie de aspecte a căror prezentare se va dovedi a fi, aşa cum aminteam la început, înscrisă în miezul preocupărilor de stringentă actualitate a creaţiei populare contemporane. Ţinem însă să subliniem că această creaţie contemporană nu poate creşte şi nu se poate dezvolta decît pornind de la rădăcinile străvechi ale artei populare tradiţio­nale şi, în speţă, de la formele arhitectonice tradiţionale, în care sînt încorporate experimente artistice reprezentînd, în unele cazuri, o zestre milenară corectată de-a lungul a zeci de generaţii.

De aceea ne vom îngădui ca, în analiza noastră, să începem tocmai cu formele tradiţionale alearhitecturii vilcene, pentrua urmări apoi pe cele născute mai tîrziu şi pe cele care prind viaţă în zilele noastre. Este vorba, în fond, de un proces continuu, oglindind însăşi continuitatea de viaţă istorică a poporului român în general şi a lumii satelor vîlcene în particular. Să nu ne sfiim să arătăm chiar acele forme în aparenţă umile dar care stau la baza tuturor dezvoltărilor ulterioare ale arhitecturii. Orice tratat şi sinteză a istoriei umanităţii şi a istoriei arhitecturii universale încep cu formele rudimentare ale primelor adăposturi localizate în peşteri sau ale rudimentarelor colibe de lemn şi se ştie că însuşi Parthenonul, gloria lumii nu numai antice, este o superbă replică a unei construcţii mai vechi de lemn. Dimpotrivă, aceste forme primare indică existenţa, iarăşi, a unei stră­vechitradiţii şi atestă forme de viaţă continuă a unei populaţii ce şi-a transmis direct, din generaţie în generaţie, primele invenţii în materie de construcţie. În această privinţă, V îlcea nu este mai săracă de cît alte regiuni ale ţării noastre, iar sub anume aspecte are chiar o preeminenţă a formelor arhaice.

Materiale și tehnici de construcție

Una dintre formele cele mai simple şi esenţiale prin structura sa constructivă este ceaa aşa-numitului „pătuiag” denumire aplicată în genere în Oltenia unor adăposturi mai mult sau mai puţin provizorii. Unele dintre ele, în Gorj mai ales, apar sub forma unor colibe uşoare, înălţate pe patru stîlpi înalţi şi sînt destinate supravegherii viilor. Nu despre acestea este vorba în Vîlcea; aici sînt numite aşa nişte construcţii alcătuite din pa tru sau şase stîlpi puternic înfipţi în pămînt, care susţin nişte grinzi orizontale ce formează o platformă, pe care se construieşte un acoperiş ru dimentar de paie sau se urcă fînul cosit formînd o claie. Uneori acoperişul este de şindrilă. Servind drept adăposturi pentru vite sau şopron pentru care şi unelte, pătuiagele se văd deseori răsărind din curţile gospodăriilor vîlcene, conferindu-le un anumit pitoresc prin formele înalte şi rotunjite ale stogurilor de fîn suspendate pe stîlpi.

Felul de a împlînta stîlpii în pămînt este un rest al vechilor construcţii numite „pe furci” care au precedat istoriceşte casele de bîrne orizontale construite pe tălpi de lemn, formă generalizată azi a vechii arhitecturi. Casele pe furci, răspîndite în toată ţara în trecut, reprezentau un stadiu mai vechi în arhitectura noastră ţărănească. De furcile îngropate se prindeau nuielele împletite ce formau pereţii casei, rolul furcilor fiind deci acela al unui schelet portant. Am amintit aici aceste structuri primare, pe de o parte, pentru că ele sînt un martor păstrat chiar şi pînă azi al celei mai vechi tehnici de construire a caselor, iar, pe de altă parte, pentrucă prin formele lor ciudate adaugă un element specific aşezărilor vîlcene vechi în ansamblu. Ele sînt azi înlocuite de construcţiile noi ale grajdurilor de lemn şi cărămidă. În trecut ele delimitau un spaţiu avînd doar acoperiş, fiind deschis pe toate laturile. Denumirea de furci era luată de la stîlpii verticali care iniţial erau ciopliţi din trunchi de copaci bifurcaţi în parte a de sus, aleşi, adică, dintre trunchii cu cîte două ramuri puternice care se retezau, devenind un suport stabil pentru grinzile orizontale. Cu timpul, copaci groşi cu această conformaţie au fost din ce în ce mai rar găsiţi, recurgîndu-se la simpli stîlpi verticali nebifurcaţi care au păstrat însă vechea denumire funcţională.

De remarcat că, în Vîlcea, construcţiile pe furci şi cu pereţii din nuiele împletite nu se mai întîlnesc în nordul judeţului, ci doar în părţile mai joase din sud, unde lipsa pădurilor a impus continuarea vechii tehnici de construcţie sau, poate, după o anume perioadă de despădurire, revenirea la această străveche tehnică de origine neolitică. Împletiturile de nuiele se păstrează şi în nord, folosirea lor fiind limitată însă numai la anume acareturi mici, cum sînt pătulele vechi, precum şi la unele construcţii de caracter pastoral, cum sînt colibele rotunde şi surlele cu acoperiş conic de paie. Principiul lor constructiv este acelaşi: un schelet de furci, mai subţiri, îngropate, pe care se împletesc nuielele în şiruri orizontale. Ca şi în cazul structurilor constructive pe furci, adăposturile de plan circular sînt o rămăşiţă arhaică a artei de a construi locale, acest tip de adă­post fiind răspîndit pe în treg teritoriul românesc şi, mai mult, întîlnindu-se şi la populaţia pasto rală a aromânilor din Pind, Rodopi şi Albania...>>

dr. Paul Petrescu

(selecție)

Sursă text: monografia-album <<Arta populară din Vâlcea>> subcapitolul Arhitectura, autori lucrare: dr. Georgeta Stoica, dr. Ion Vlăduțiu, Elena Secoșan dr. Paul Petrescu/ <<Centrul Județean de Îndrumare a Creației Populare și a Mișcării Artistice de Masă Vâlcea>>/ 1972.

Continuarea - pentru ,,Materiale și tehnici de construcție”, apoi ,,Planurile caselor”, ,,Elevația”, ,,Casa joasă”, ,,Casa înălțată pe soclu”, ,,Casa înaltă”, ,,Foișorul”, ,,Ambianța arhitectonică”, ,,Decorul arhitectonic și schimbarea stilului” – în PDF la această legătură 



_____
#arhitecturarurala #sateleromanesti #casevechi #patrimoniu #MuzeulSatuluiVâlcean #caselemn
#memoriesicunoasterelocalaValcea #memoriavalceana #istorielocala #mostenireculturala #Valcea #Educație #Valceaculturalheritage #Valceaculturalmemory #istorielocalavalcea