Pagini

30 dec. 2023

Raport anual 2023 Cercul de la Râmnic „România: Grădina Maicii Domnului”

Cercul de la Râmnic: „România: Grădina Maicii Domnului”, numit şi “Grupul de la Râmnic”- pentru că s-a constituit cu ani în urmă, la Râmnicu Vâlcea!-, are în cuprinderea sa membri dintre toţi aceia care iubesc neamul românesc, îi cinstesc ţara, istoria, credinţa şi valorile; militează pentru chipul frumos al țării şi iau atitudine faţă de stările de lucruri care o învrăjbesc şi o îndepărteaza de firea adâncă a… României profunde. Nu este o organizaţie propriu zisă, gen ONG, ci o structură informală (fără statut şi membri cotizanţi, fără şefi, subalterni şi ordine ierarhică!), având liantul doar în consensul misiunii asumate voluntar şi în bucuria de-a ne face utili, într-o altă conceptualizare a iubirii de ţară şi de oamenii ei, aflați acum într-o risipire globală ca într-un Turn Babel al globalismului vieții de azi. Deși misiunea este definită și asumată de grup, acesta fiind invizibil ca structură, s-ar putea crede că este doar o formulă neangajată, ascunsă, care nu îşi asumă faptele. Acesta este motivul pentru care, anual, scoatem în evidenţă, ca pe un bilanţ, realizările unor oameni (consistente, vizibile public, dar fără a li se descifra cauzalitatea, adică voinţa care face posibile, din iubire… faptele!) care ar putea trece neobservate.

Sunt multe persoanele care s-au afirmat, prin ceva concret, în anul 2023 şi pare imposibil de-a cuprinde întregul. Câteva materiale scrise, fotografiile, apelurile lansate în spațiul public, atitudinea-cu trimitere la evenimente!-, credem că pot vorbi, indirect, despre viaţa cercului prin cei angajaţi voluntar să-i împlinească misiunea. Există desigur un nucleu central care conţine fondatorii, în jurul cărora s-a creat curentul… informal, la care au aderat cu noi fapte, noi făptuitori, cu fiecare an mai mulţi. 

Grupul nu mai este demult doar râmnicean, ci cu o cuprindere largă, naţională, cu extensii în lumea largă. Remarcăm pentru anul 2023, dintre membrii vechi cu contribuţii deosebite, într-o ordine aleatoare:, Nicolae Daneş, Petre Cichirdan, Mihai Mustățea, Iulean Comănescu, Gheorghe Cărbunescu, Gheorghe Sporiş, Eugen Petrescu, Constantin Mănescu, Nicolae Moga, Nicolae State-Burluşi, Puiu Răducanu, Fenia Driva, Valentin Smedescu, Dragoş Călinescu, Dumitru Bondoc, Sorin Dumitrescu, Ion Tălmaciu, Costinel Stoica, Ion Nălbitoru, Fenia Driva, Ion Aldescu, Gheorghe Brănescu, Gheorghe Paraschiv, Violeta Negrea, Paula Cozianu, Constantin Geantă, Dumitru Zamfira, Violeta Scociob, Constanța Ștefan, Ionel Lupu… Dintre cei de dincolo de Vâlcea trebuie să-i numim aici pe: Ion Talpoș, Dorel Țurcanu (Tălmaciu), Ioan Ciungara (Făgăraş), Ion Frântu (Sibiu), Laurențiu Brănescu (Brașov), Lucia și Silviu Bogaci (București), Florin Țene și Constantin Zărnescu (Cluj-Napoca), Nicu Jianu, (Hunedoara), Mona Vâlceanu, Marian Ghiţă, Paul și Ducu Gheorghiescu, George Rotaru, (Argeş: Curtea de Argeş, Piteşti, Domneşti, Nucșoara), Maria Şalaru (Chişinău), Gheorghe Păun, Claudia Voiculescu, Ovidiu Mihai Stângă/d. Oct. 2023, Eliza Roha, Nicolae Roșu (Bucureşti), Mihai şi Alina Sporiş (Ploieşti), Ion Mocioi, Moise Bojincă (Târgu Jiu), Constantin Liuba (Caransebeș). Dintre cei de departe să amintim aici doar pe Bogdan Cichirdan (Anglia) și pr. Ioan Dură (Belgia). 

21 dec. 2023

Mariana Iosifaru la 75 de ani. O viață dedicată arheologiei vâlcene

 de Claudiu Tulugea, Ion Tuţulescu, Carol Terteci

 

Familia. Mariana Iosifaru este născută în anul 1948, pe 29 decembrie, sub numele de Constantinescu Mariana, în oraşul Ocnele Mari, raionul Rm. Vîlcea. Tatăl, Constantinescu Mihai (născut în oraşul Ocnele Mari pe 17 august 1920 - decedat prematur 25 noiembrie 1972 Rm. Vâlcea) a fost maistru sondor. Mama, Constantinescu Ana (fostă Bărbuş, născută în localitatea Mihăeşti judeţul Vâlcea pe 27 septembrie 1927 - decedată 5 decembrie 2003 Rm. Vâlcea) a fost casnică. Familia Constantinescu a avut două fete, cărora s-a străduit să le ofere o educaţie aleasă, dar şi susţinere pentru studii superioare şi cariere culturale şi educaţionale strălucite.

(clic pentru mai multe foto)

În perioada liceului îl cunoaşte pe Iosifaru Valentin (născut pe 2 septembrie 1948 în localitatea Corbeni judeţul Argeş - decedat 1 decembrie 2009), cu care se va căsători în 1971, pe 23 aprilie. De profesie inginer, acesta va fi unul din profesioniştii de bază ai urbei, lucrând la secţia frigorifică a Abatorului Rm. Vâlcea, ulterior în sistemul energetic naţional, filiala Vâlcea. Din acest mariaj au rezultat trei fete:

- Iosifaru Mihaela (căsătorită Băjan-Iosifaru, născută în 1973) - absolventă a facultăţii de Economie, actual economist Primăria Rm. Vâlcea;

-  Iosifaru Gabriela (căsătorită Popescu, născută în 1975) - absolventă a facultăţii de Drept, actual consilier juridic superior la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor - CNSC Bucureşti;

-   Iosifaru Ana-Maria (căsătorită Tulugea, născută în 1977) - absolventă a facultăţii de Litere, actual profesor de limbi străine la Colegiul Naţional „Mircea cel Bătrân” din Rm. Vâlcea.

Ulterior, cei trei copii rezultaţi din mariajul Marianei Iosifaru îi

vor dărui acesteia şase nepoţi (trei băieţi şi trei fete), cu vîrste cuprinse între unul şi douăzeci şi cinci de ani, la data realizării acestui omagiu.

20 dec. 2023

O nouă (îndelung așteptată) Lege a bibliotecilor a apărut subit în dezbatere publică și nu ar trebui să ne fie indiferentă forma în care va fi votată și promulgată...

 

- «,...în cazul localităţilor fără o bibliotecă funcţională având un program cu publicul de cel puţin 40 de ore pe săptămână, reînfiinţarea acestora poate fi dispusă de către instanţa de judecată. (2) Calitatea procesuală activă pentru procesele prevăzute la alin. (1) aparţine oricărei persoane fizice sau juridice.»

Nu pare o lege ,,mai rea” – cel puțin în prevederile referitoare la bibliotecile publice -, dar ar trebui analizată cu atenție de către toți cei interesați, pentru a fi îmbunătățită prin părțile esențiale. (explicații foto din colaj)

Pentru prima dată în România (în Rep. Moldova asta e mai demult), sunt introduse standarde de funcționare cu referiri și la standarde europene (în Expunerea de motive*, ref. și la Manifestul Bibliotecii Publice IFLA-UNESCO 2022 şi Manifestul bibliotecilor către Europa): de ex., privind suprafaţa utilă minimă a bibliotecilor publice (sediile se vor dimensiona în funcţie de mărimea populaţiei deservite), norme de personal – nu doar pentru bibliotecari, ci și pentru IT-isti și tot personalul de specialitate (raportate de asemenea la nr. de locuitori), pentru funcțiile de conducere etc., standarde pentru echipamente informatice (pentru bibliotecari + stații de lucru pentru public), standarde pentru dotarea cu software, standarde pentru activități s.a.m.d.

18 dec. 2023

Vâlcea/ conținutul ziarului «Orizont» de vineri, 15 dec. ’89/ penultimul număr al oficiosului ,,Comitetului Județean al PCR” și al ,,Consiliului Popular Județean”; singura publicație care mai apărea în județ…

• fotografiile după pagini/ articole au strict scop informativ, mai ales pentru mai tinerii noștri abonați (vinerea trecută s-au împlinit, totuși, 34 ani – cei încă nenăscuți atunci au azi propriii copii! - de când a fost tipărit ziarul) …dar constituie, pentru noi toți, și o interesantă întoarcere în timp; poate chiar o introspecție?
• citim - (mai ales) printre rânduri - ,,știri, reportaje și anchete”, remarcăm ,,opinii” și revedem (de ex. din programul TVR al săptămânii 17-23 decembrie ’89) ce am fi putut urmări la televizor dacă ,,programul” nu ar fi fost ,,schimbat” (ultimele trei capturi, toate pot fi accesate la acest link)
• ,,ochii minții” (ne) deslușesc, și din această ediție de ziar, în ce fundătură ne îngropase politizarea de un primitivism absolut a întregii vieți sociale, culturale, economice - din România și din Vâlcea, în particular... ...dar, inevitabil, ne gândim și către ce neant ne-a dus/ ne duce ,,politizarea pluripartidistă”, de asemenea fără noimă, din prezent

15 dec. 2023

«Un băiat delicat» (din Vâlcea?) de altădată - umor de weekend, din urmă cu un veac...

«Fiindcă venise vorba despre delicateţă, vechiul nostru prieten Emil Simianu ridică din umeri şi se exprimă în aceşti termeni:

— Mă faceţi să rad cu delicateţa voastră ! Aveţi barem' idee ce va să zică un om delicat? Nu! Nu aveţi de unde să ştiti, afară numai dacă nu ați cunoscut cumva pe bunul meu prieten Mitică Topolog.
Apoi, după ce scuipă pe un vas de China care orna căminul, continuă:

— Da! Topolog era un băiat extrem de scrupulos în tot ce atingea cinstea, morala şi filantropia! Şi asta din cea mai fragedă copilărie! Închipuiţi-vă că find încă copil de ţâţă, refuză sânul doicii, sub pretext că bărbatul acesteia, care venea dese ori prin casă, putea să devie gelos. (explicații foto colaj)

Alt exemplu: când era în liceu, la Sfantul Sava, avea coleg de internat pe băiatul unui cismar. Acesta din urmă, neam rău, fură într’o seară cincizeci de lei din sertarul economului. Bănuit imediat, copilul şuşterului (șușter = cizmar/ pantofar, regionalism, din germ. Schuster – n. V.S.) începu să se vaite:
— Viața mea e zdrobită! Ce am să mă fac? Or să mă arunce în închisoare şi bietul tata o să moară de supărare!

13 dec. 2023

Râmnicu Vâlcea, începând cu aug. 1934: ruptura de la Congresul studențesc (legionar) prezidat de Episcopul Vartolomeu Stănescu • ,,sfânta tinerețe” a lui Mihai Stelescu (29 ani) care complota să îl asasineze pe ,,deviaționistul” Corneliu Zelea Codreanu (35 ani) • ,,boieria” din arestul de la Vâlcea: ,,N-am trăit niciodată aşa bine: liberi în închisoare, iar masa ne-o aduceau comunele din jur”

• sfârșiturile celor doi – primul împușcat de zeci de ori și ciopârțit în spital, al doilea – sugrumat împreună cu alți 13 legionari (Nicadorii și Decemvirii), de către jandarmii care îi transportau la închisoarea Jilava • în context: ,,Mişcarea legionară la Vâlcea”, așa cum a cercetat-o și a sintetizat-o prof. dr. Sorin Oane: Antisemitismul vâlcenilor nu a avut conotaţie economică (,,mai curând una cultural-religioasă”), „asasinarea lui I. G. Duca nu a fost în măsură să sporească popularitatea Gărzii de Fier la Vâlcea - cel dispărut era cunoscut şi apreciat în judeţ, nu doar ca politician, ci şi ca om, el având numeroşi prieteni şi adepţi, pe mulţi dintre ei promovându-i în funcţii de conducere...”  

«Complotul pentru asasinarea Căpitanului (surse/ descrieri imagini din colaj)

În numărul trecut al serialul nostru am aflat că în 4 august 1934 Mihai Stelescu revenise la Bucureşti din tabăra Budachi, fiind aşteptat în Gara de Nord de Luca Gheorghiade. Imediat după aceea îl elimină pe Cotea din Mişcare la presiunile făcute de liderii legionari care au cerut sancţionarea abaterilor acestuia înainte de pronunţarea Căpitanului asupra problemei.

Dincolo de eliminarea oficială a lui Vasile Cotea, planul de suprimare a Căpitanului mergea înainte. Astfel, după mărturiile date de Cotea în faţa Căpitanului în data de 6 septembrie 1934, după însemnările lui Constantin Dumitrecu-Zăpadă (ambele consemnate de Constantin Dumitrecu Zăpadă în broşura „Trădătorul”) şi după mărturiile date de mai mulţi legionari în cadrul procesului Decemvirilor (preluate din ziarul „Buna Vestire”), aflăm cum complotul a fost pus la punct imediat după întoarcerea de la Budachi şi etapele prin care s-a trecut până la descoperirea şi dovedirea acestuia.

Asasinare prin împuşcare

Planul asasinării lui Corneliu Zelea Codreanu este prezentat pentru prima dată lui Cotea de către Stelescu în data de 8 august 1934, ambii aflându-se acasă la Stelescu. Cotea este chemat în acelaşi loc a doua zi la ora 10 când îşi va face apariţia şi Gheorghiade care îl preia pe Cotea în vederea pregătirii sale fizice şi psihologige pentru asasinat. Gheorghiade îi furnizează un revolver şi îi vorbeşte despre necesitatea efectuării unor exerciţii de tragere, în acest sens invitându-l la ţară la una din moşiile sale pentru antrenament. Data eliminării prin împuşcare a Căpitanului a fost stabilită pentru ziua de 15 august, Adormirea Maicii Domnului. Cotea urma să plece cu trenul spre tabăra legionară de la Rarău în care se afla la acel moment Căpitanul şi să execute planul, după care avea să raporteze „victoria” şi apoi să reia legătura cu Stelescu.

12 dec. 2023

Trei vâlceni și rolul lor excepţional în organizarea rezistenţei anticomuniste externe: Nicolae Rădescu, Mihail Fărcăşanu, Virgil Ierunca • și despre Gheorghe Balotescu, Ion Bondoc, Ioan Eithel, Dionisie Ghermani, Sarkis Miron Sarkistan (pseudonim Traian Vâlceanu), Mira Simian-Baciu...

«...Nicolae Rădescu (originar din Călimăneşti) are un loc important în istoria ţării. A fost ultimul prim-ministru constituţional care a încercat să se opună sovietizării ţării şi cel care, după fuga sa în Statele Unite, în 1947, a organizat rezistenţa anticomunistă externă.

Ca şef al Marelui Stat Major, a dat dovadă de multă demnitate când, semnând Protocolul militar din 26 noiembrie 1944, ce prevedea desfiinţarea tuturor marilor unităţi ale armatei române din interior - cu doar trei divizii ca rezervă strategică, a adăugat o Notă în care preciza: „Protocolul îl semnez ca fiindu-ne impus de Comisia Aliată (sovietică) de Control şi în scopul de a evita consecinţele dăunătoare operaţiilor comune contra Germaniei şi Ungariei’. Tot o dovadă de demnitate naţională şi patriotism, a dat generalul şi atunci când s-a opus hotărârii mareşalului Malinovski de a încartirui pe teritoriul României, după 1 decembrie 1944, trei divizii sovietice cu efective de război, în momentul în care Comisia Aliată de Control decimase practic armata română, rămasă în ţară, prin desfiinţarea a 14 divizii şi a numeroase alte comandamente şi unităţi (538). (explicațiile/ sursele capturilor de ecran și link-uri spre informații suplimentare).

Complexele evenimente interne şi externe, au dus la demisia silită a primului ministru, în ziua de 28 februarie 1945. Rădescu încercase să se opună în forţă agitaţiilor comuniste destabilizatoare, dar nici Poliţia de Siguranţă, nici alte structuri informative şi nici vechii ofiţeri nu l-au mai susţinut. La începutul lunii martie 1945, generalul Rădescu s-a refugiat la Misiunea britanică din Bucureşti, unde a primit azil. La 17 iunie 1946, a părăsit ţara pe calea aerului, ajungând în Cipru, de unde, după o şedere de circa 9 luni într-un lagăr de refugiaţi evrei care încercau să ajungă în Palestina, evadează din lagăr şi zboară spre S.U.A., cu un avion pilotat de căpitanul Matei Ghica Cantacuzino. Generalul Rădescu a condus Comitetul Naţional Român, constituit în 1948 în Statele Unite ale Americii şi menit să prezinte guvernelor din Vest şi forurilor internaţionale situaţia din România, supusă regimului comunist, cerând restabilirea libertăţii ţării şi a cetăţenilor ei. Printre acţiunile de anvergură ale C.N.R., a avut un larg răsunet raportul (de 163 de pagini) referitor la încălcarea flagrantă a drepturilor şi libertăţilor cetăţeneşti în România şi Ungaria, publicat în engleză, intitulat „Suprimarea Drepturilor Omului în România” şi trimis - la 31 octombrie 1949 - delegaţilor la Adunarea Generală O.N.U. şi parlamentarilor din Camera Reprezentanţilor şi a Senatului S.U.A.

Sudul Vâlcii în '907 și anii '50 vs. Vadu Roșca/ Vrancea în 4-5 dec. ’57: de la ,,noi vrem pământ” la ,,noi vă vrem pământul” în 50 ani de ,,evoluție” • Evanghelia după Matei cap. 26/ 52* - valabilă și în privința armelor de foc (,,cei ce scot mitraliera de mitralieră vor pieri”) • și despre un tablou celebru, ce s-a dorit o compoziție și mai complexă - ,,Pe Valea Oltului”...

«...răscoala a început în sudul judeţului, cu incendierea conacului din Ştirbei (azi, comuna Iancu Jianu), din fostul judeţ Romanaţi, în noaptea de 12 spre 13 martie, urmând şi unor acţiuni agitatorice provocate de adepţii lui Alexandru Valescu din Muşeteşti – Argeş.

La 13 martie 1907, şeful gării din Zăvideni îl încunoştinţa pe prefect, printr-o telegramă, că ţăranii din Călina (sat ce aparţinea de comuna Zăvideni), adunaţi în grupuri, « ţin calea proprietarilor şi-i ameninţă că-i vor ucide18. După părerea cercetătorului Horia Nestorescu-Bălceşti, fraza Sătenii se agită în comuna Călina, în contra arendaşului Ionescu, repetată stereotip în cele mai importante ziare centrale ale timpului, « deschide paginile istoricului mişcării ţărănimii vâlcene »19. (explicații foto colaj cu link-uri către informații conexe)
De fapt, ţăranii din satul menţionat se jeluiseră nu o dată împotriva abuzurilor aceluia. Arendaşul era apreciat chiar de către un funcţionar al statului – inspectorul agricol Receanu, drept « un om care sfidează legile »20. În ceea ce priveşte agitaţiile ţărăneşti din această localitate, autorităţile judeţului au făcut eforturi notabile pentru a dezamorsa conflictul, deplasând la faţa locului « un întreg arsenal politic, administrativ şi militar »21. Peste câteva zile, prin Decizia nr. 26556 a Ministerului de Interne, Alexandru Ionescu va fi îndepărtat din funcţia de arendaş al statului, spre satisfacţia sătenilor. În mai al aceluiaşi an, el va fi, însă, reangajat, continuându-şi abuzurile 22.

Foișorul vâlcean și variantele lui în alte zone ale țării; în context: despre celebra casă originară din Vlădești, de lângă Râmnic, strămutată la Muzeul Astra Sibiu...

«...casa cu foişor este unul dintre tipurile străvechi de locuinţă românească, identificat în variante diferite în toate zonele în care lemnul domină ca material de construcţie.
(imaginile din colaj descrise cu link-uri către mai multe informații)
Originea foişorului trebuie căutată în «adăposturile» simple care trebuiau să protejeze intrarea locuinţelor de tip primar. Se poate crede că pentru toată aria de la nord de Dunăre ideea acestor adăposturi este identică cu a peripterelor greceşti şi poate fi considerată un aport mediteranean, însuşit încă din perioada neoliticului. În arhitectura noastră rurală întîlnim încă şi astăzi numeroase exemple de rezolvări de asemenea adăposturi, care ne îngăduie să facem asocieri justificate cu privire la originea şi evoluţia foişorului. Pornind de la simpla poiată amenajată în prelungirea acoperişului, a polatei susţinute pe grinzi în consolă sau pe stîlpi independenţi, se poate recunoaşte apropiata înrudire cu străvechea prispă, cu tîrnaţul, cu pridvorul şi sala lungă, sau cu foişorul de tip dezvoltat.

Cozia descrisă în ,,Opinia” ieșeană din iul. 1898: Sfinţii și Mircea (blond, cu ochi albaștri) mai păstrau împunsăturile de la 1821 ale turcilor care-i izgoniseră pe eteriști • ,,poporul, la eşirea din biserică, sărută mina marelui voivod. Acele timpuri aŭ dispărut ca prin farmec. Dragostea şi familiaritatea dintre domn şi popor a(u) ajuns o legendă...”

Ce aflăm răsfoind un ziar vechi de peste 125 ani, când ,,chipurile cioplite” (pictate, în cazul nostru) aveau altă ,,dimensiune” identitară (textul constituie transcrierea ad litteram a capturilor din colaj):

(capturile din colaj cu explicații și link-uri către mai multe informații)
«În insula din mijlocul Oltului, saŭ în Ostrovul, pe care l-am descris în altă corespondenţă, se află o bisericuţă mică zidită la 7030 înnainte de Hristos saŭ la anul 1520, de Neagoe Basarab.

În mijlocul insulei şi incunjurată de arbori seculari, din depărtare nici nu se vede biserica. In acest loc dosnic şi la adapost s’a gindit Neagoe Basarab să zidească această biserică pentru călugăriţe. Călugăriţele aŭ stat aci pînă la întemeierea stabilimentului de băi din Călimăneşti.

Astă-zi bisericuţa este foarte bine întreţinută. Duminica şi în cele lalte serbatori vine cîte un călugăr de la schitul Turnu (Argeş) şi face serviciul divin. Chipul lui Neagoe şi a fiului seu Teodosie precum şi a soţiei sale sunt zugrăvite în biserică şi numele e scris în limba slavonă, împreună cu toată inscripţia.

11 dec. 2023

Colecția revistei Casa Cărții vâlcene 2003-2018


Revista Casa Cartii valcene nr. 1/2003

Revista Casa Cartii valcene nr. 2/2003

Revista Casa Cartii valcene nr. 3/2004

Revista Casa Cartii valcene nr. 4/2004

Revista Casa Cartii valcene nr. 5/2005


Revista Casa Cartii valcene nr. 6/2005

Revista Casa Cartii valcene nr. 7/2006

Revista Casa Cartii valcene nr. 8/ 2006

Revista Casa Cartii valcene nr. 9/ 2015

Revista Casa Cartii valcene nr. 10/ 2017

Revista Casa Cartii valcene nr. 11/ 2018


Marian Pătrașcu/ Tradiții și obiceiuri de Crăciun din satul Greblești, comuna Câineni, județul Vâlcea *

Fiecare zonă geografică a României îşi are tradiţiile şi obiceiurile ei de Crăciun, moştenite din moşi-strămoşi şi păstrate mai mult sau mai puţin nealterate de-a lungul timpului şi... vremurilor. Ţara Loviştei este un dat natural care evocă în acelaşi timp vechime istorică şi specificitate geografică (1), o zonă în care tradiţiile şi obiceiurile de Crăciun sunt încă păstrate cu străşnicie (2). În cadrul lor, colindele sunt cele mai active şi mai bine conservate produse etno- folclorice (3,4). Ele implică un ceremonial amplu, varietate repertorială şi originalitate poetică şi muzicală.

În general, după origine şi funcţie, în colinde apare poezia unui străvechi ritual practicat în sărbătorile de iarnă, într-un anumit context ceremonial (1). Studiul aprofundat al colindelor relevă în primul rând indiscutabila lor vechime manifestată în straturi arhaice suprapuse, bine conservate. Colindele sunt atât religioase, cât şi laice şi îşi au originile în era precreştină, reproducând ,,datina păgână a cultului soarelui în forma mithracismului, religie adaptată de romani la sărbătorile denumite Saturnalia şi Festum Kalendarum” (5). Deşi creştinismul cu literatura sa religioasă, hagiografică şi cu Noul Testament a avut o influenţă majoră asupra lor, totuşi ,,colindele prezintă o bogată literatură apocrifă, legende sau întâmplări izvorâte chiar din sânul poporului, înlesnindu-le astfel o cât mai largă răspândire”, cu toate că odată cu trecerea timpului în ele se pot regăsi ,,numai răsunete ale miturilor păgâne din vechime” (6). În legătură cu colindele, mai trebuie precizat faptul că aceleaşi motive folclorice circulă de secole în nordul Dunării, dar şi în sudul ei, la populaţiile române şi aromâne (7). Funcţia colindelor a fost supusă procesului general de evoluţie a folclorului, funcţia rituală din vechime devenind treptat un fapt îndătinat, o tradiţie, un obicei, această schimbare având consecinţe în ceea ce priveşte conţinutul lor (8,9). Astfel, colindele au ajuns să reflecte problemele majore ale vieţii satului de altă dată, dorinţele şi idealurile ţăranilor plugari şi păstori de recolte bogate în grâne, turme de oi şi cirezi de vite cât mai numeroase, viaţă fericită în familie, copii frumoşi, tineri voinci, fete frumoase şi harnice, viitoare căsătorii şi viaţă lungă (9).