Drumul pe munte sau evadarea din timp/Prefață, de lect. univ. dr. Cristina Miron
„Mă-ntreb: noi, la capătul vieții noastre, ce-am lăsa în
afară? Bănuiesc că putem lăsa niște sentimente. Mai puțin de ură, întrucâtva de
paterni dar... de dragoste mai ales.” spunea Nichita Stănescu într-o
înregistrare audio destul de cunoscută. Este greu să scrii despre un poet care
și-a luat adio de la viață în plină tinerețe, dar este pe de altă parte o
datorie din partea celor care l-au cunoscut: să ne asigurăm că trăiește în
continuare prin ceea ce a „lăsat în afară”, prin acel caleidoscop de simțiri și
emoții adunate în versurile sale.
Sugerând lupta cu un inamic invizibil și invincibil, tema
centrală a poeziei sale - fugit irreparabile tempus - o temă tocită de poeți de
mii de ani încoace, îi prilejuiește lui Mihai Rogojinaru crearea unei varietăți
de imagini poetice care ascund o bogăție de emoții. Zadarnica dorință umană,
faustică, a opririi timpului, a împietririi momentului nu îl ocolește nici pe
acest tânăr poet, luând forma unui strigăt disperat care rămâne însă suspendat
în aerul rarefiat al posibilului: „Oprește-te, clipă!” / ar fi trebuit să strig
/ poate aș fi reușit” (Poate). Totuși, într-o altă poezie, eul poetic își
găsește curajul de a da glas strigătului și, odată cu el, optimismul că
încercarea nu va fi sortită eșecului. Mai mult, de data aceasta oprirea
timpului ia forma unei metafore ancorate în realitatea tehnologică a zilelor
noastre: „Da, ne-nvârtim, ne-nvârtim, / însă eu apăs butonul de pauză / și
strig / și voi mai striga - / dar niciodată, niciodată în zadar.” (Întreruperi)
Poetul percepe timpul în mod convențional, ca pe o
succesiune de zile monotone, amenințate de greșeli, o cursă către moarte în
care puține sunt „clipe luminate pe care le descopăr / abia când au trecut.”
(Varietăți temporale) Toate micile diviziuni ale timpului
iau forma unor fructe adunate în „imensul coș / ce trebuie umplut / până la
ultima ta răsuflare” (Înlănțuiri). În alte ipostaze, trecerea timpului și
succesiunea anotimpurilor nu duc decât la o capitulare aproape totală a ființei
umane: „am obosit să regăsim aceleași primăveri, / am obosit și am vrea să
dormim, / am obosit și am vrea să nu mai primim nicio șansă / am obosit sub
cerul închis / cu lacăte de cer și gheață.” (Reînceperi)